sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פוק א ההוראה המותאמת והוקע לצמיחתה בישראל ההוראה המותאמת מהיל ההוראה המותאמת ( היחידנית ) היא גישה חינוכית , המכירה בקיומה של שונות בין לומדים , והמאמינה שתפקידו של בית הספר להיענות לשונות זו תוך התאמת הסביבה הלימודית לצורכי הלומדים ולמטרות תכנית הלימודים . גישה חינוכית זו גורסת , כי יש להעמיד את התלמיד במרכז התהליך הלימודי , לאפשר לו קצב למידה והתפתחות המותאמים לו עצמו , להציב לפניו מטרות לימודיות , חברתיות ואישיות ההולמות את יכולתו , נטיותיו וצרכיו , תוך שיתופו בתהליך והבטחת קידומו כיחיד וכחבר בקבוצה . כל אלה בהתייחסות למטרות הלימודיות והחינוכיות של בית הספר והחברה . ההוראה המותאמת מתמקדת בקידום ובטיפוח כלל התלמידים על מכלול מאפייניהם : הקוגניטיביים , החברתיים והאישיים . בהתאם לכך מטרותיה הן לקדם למידה משמעותית והישגים לימודיים של כל תלמיד , לטפח את האוטונומיה של היחיד כלומד ולעודד את יכולתו לעבוד בצוות , לעזור לחבר ולכבד את הזולת . ההוראה המותאמת מציעה להכיר בהטרוגניות הקיימת בכל כיתה , על כל ממדיה , כנקודת המוצא לתכנון ולארגון הלמידה וההוראה , ולפעול ליצירת סביבה לימודית המזמנת אפשרויות למידה והתפתחות אישית וחברתית למגוון גדול של לומדים . העיקרון המנחה את יישומה של ההוראה המותאמת בבית הספר הוא להגיע להתאמה בין הפרט הלומד , שהוא חלק מקבוצה , לבין סביבתו הלימודית כדי לאפשר לו להתקדם ולמצות את הפוטנציאל שלו . כדי להשיג התאמה זו מציעה ההוראה המותאמת להפעיל אסטרטגיות הוראה ולמידה דיפרנציאליות וגמישות הכוללות יצירת סביבה לימודית עשירה ותהליכי למידה והוראה מגוונים , תוך טיפוח תרבות בית ספרית , לימודית וחברתית אחרת . סביבה לימודית זו פועלת להגמשת תכנית הלימודים תוך הבחנה בין מטרות משותפות לכלל הלומדים לבין מטרות אישיות המתאימות ללומדים השונים ; לקידום תהליכי למידה והוראה אישיים וקבוצתיים המותאמים ליכולת , לנטיות ולהעדפות של התלמידים ; לשימוש במגוון רחב של טכניקות , שיטות ואמצעים ; להגמשת זמן הלמידה ומסגרות הלמידה , תוך חתירה לצמצום מסגרות למידה מבדילות ; לפיתוח קריטריונים וכלים להערכה הנוגעים הן להתקדמות האישית של התלמיד והן להתקדמותו יחסית לקריטריונים חיצוניים בתחומים שונים ולשיתוף התלמיד בתהליכים השונים . ההוראה המותאמת מאפשרת למורה לפתח שיקול דעת , דרכים וכלים שבעזרתם יוכל להיענות לצרכים של הלומדים השונים בכיתה תוך התחשבות בצורכי הסביבה שהוא מלמד בה ובתחום או בנושא הנלמדים . המורה נדרש ל"מומחיות פדגוגית" המשלבת ידע בתחומי הדעת , ידע אודות התלמיד ותהליכי הלמידה וידע אודות דרכים , שיטות ואמצעים להוראה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help