sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מנוא העיקרון המנחה את ההוראה היחידנית - התאמה הדדית בין הפרט הלומד לבין הסביבה הלימודית - תוך נקיטת גישה מערכתית , מחייב עיון מחודש בכל הקשור להערכות הארגונית חינוכית של בית הספר הן ברמת בית ספר והן ברמת כיתה . שינוי במבנה הארגוני - אמצעי או מטרה ? שינויים במבנה הארגוני של בית הספר והכיתה אינם בבחינת חידוש במערכות חינוך בארץ ובעולם . ( 3 ) בתי הספר במאה ה7- ו וה8- ו התקיימו ללא דירוג וחלוקה לכיתות . באמצע המאה ה19- עם תחילתו של החינוך לכול החלה תנועה לעבר המבנה המדורג שמשמעותו כיתות מדורגות על פי רמות גיל . בתוך מבנה מדורג זה נעשו ונעשים נסיונות שונים להקבצת תלמידים על פי השגים , לעבודה בקבוצות קטנות , להפנית תלמידים למסגרות מיוחדות ועוד . נסיונות אחרים מחפשים דרך חזרה אל החינוך הבלתי מדורג ו / או אל החינוך הפתוח . ( 3 ) בדיקת היישום של הנסיונות השונים לשינוי המבנה הארגוני בביה"ס ובכיתה , מלמדת כי יש והשינוי הארגוני משמש אמצעי להשגת יעדים חינוכיים מוצהרים ויש שהשינוי הארגוני הופך למטרה . בעולם החינוך נטוש ויכוח של סיבה ומסובב , מה קודם למה , היעדים החינוכיים לשיטת ההוראה ולמסגרות הארגוניות , או השיטות והמסגרות ליעדים . ( 7 ) ההגיון מחייב '' סדר טבעי" של יעדים , שיטות ומסגרות . כלומר , המסגרות הארגוניות באות לשרת יעדים חינוכיים . סימוכין להגיון זה ניתן למצוא בספרות החינוכית : נודלד ( 3 ) מציין שכאשר בוחנים את מבנה בית הספר יש להיות ערים למגמה ולמטרות שאותו מבנה בא לשקף . צורת הארגון של בית הספר אינה יכולה להיות יותר מאשר אמצעי להשגת היעדים החינוכיים שמציב לעצמו בית הספר . יתרה מזאת , לעיתים קרובות היעדים החינוכיים והשיטות להשגתם אינם מביאים לתמורה המצופה כיוון שהמסגרות הארגוניות אינן מאפשרות הפעלה יעילה ( פלד . ( 7 לא כל שיטת חינוך והוראה יכולה להיות מופעלת בכל מסגרת של פעולה חינוכית , תכונותיהן של המסגרות הארגוניות קובעות את מידת האפשרות של הפעלת שיטות שונות בקרבן . ( 7 ) יחד עם זאת יש לזכור שהמבנה הארגוני של בית הספר , מהווה רק אחד מן ההיבטים הרבים של החינוך . בתהליך החינוכי יש לשמור על אחון בין ההיבטים השונים של התהליך . שינוי המבנה הארגוני לבדו , עלול להביא ליצירת מבנה חדש שיהיה יוצא דופן לעומת שאר ההיבטים , תחת שיהיה מתואם איתם . שינוי שכזה לא יביא להשגת היעדים החינוכיים המצופים . ( 3 ) מכל האמור לעיל נובע שיש לראות בשינוי המבנה הארגוני של בית הספר תנאי הכרחי אך לא מספיק להגשמתם של יעדים חינוכיים מוגדרים . המבנה הארגוני כאמצעי להתחשבות בהבדלים אינדיבידואליים הרמה הארגונית של מערכות חינוך ולמידה משמעותית ביותר לגבי ההתחשבות בהבדלים אינדיבידואליים . ( ד . חן י . אייזן בהדפסה ( 4 ניתן להבחין ב4- דרכים שונות לטיפול בהבדלים אינדיבידואליים : א . סלקציה של תלמידים בנקודת הראשית של הלמידה והפנייתם למסגרות ארגוניות שונות . נישה זו נקוטה במערכות חינוך שאין בהם חינוך חובה . הטיפול בהבדלים אינדיבידואליים מתבצע ע"י סילוקם . דוגמאות ניתן למצוא בחינוך העל יסודי , החינוך העיוני והמקצועי למסלוליו השונים . הסלקציה מתבצעת על פי קריטריונים שונים , ומאפשרת יצירת אוכלוסיות הומוגניות בקריטריונים אלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help