sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

לנוכח הפשע אינם מעידים על עושיהם בלבד אלא גם על קיומו של טוב אלוהי בעולם . האמונה בטוב היא כשלעצמה עדות על קיומו של הטוב . הרב ברקוביץ , חשוב להדגיש , מודע למהלומה הגדולה שספגה האמונה בנוכחותו של אלוהים בהיסטוריה , אולם הוא איננו מוכן לוותר לחלוטין על אמונה זו . לדעתו , למרות חומרתה של השואה , התהייה על הצדק האלוהי והתגלותו בהיסטוריה היא שאלה תיאולוגית עקרונית שעלתה כבר בעבר לנוכח אירועים חמורים פחות . הוא מסכים עם ההיסטוריונים של השואה הטוענים שאין להשוותה לאירועים אחרים . "יש הבדל עצום בין פחות עוול ליותר עוול , בין סבל מועט לסבל רב , " הוא כותב . "טרגדיה אנושית אחת אינה שוברת לב כמו אותם מיליוני טרגדיות דומות . הרוצח אדם אחד אשמתו אינה גדולה באשמתו של רוצח המונים . הפשע של גרמניה בגטאות ובמחנות ההשמדה ניכר בייחודו בכל תולדות אנוש כפשע המתועב ביותר , המחליא ביותר , האכזרי ביותר " ( עמ ' . ( 121 אולם הבחנה זו , קובע ברקוביץ , נכונה ביחס לאדם ולא ביחס לאל . מבחינתו של אלוהים , בהיותו אלוהי הצדק , חייבים ייסוריו של אדם אחד להיות מעשה נבלה מקומם לא פחות מסבלם של המונים . "אל שרחמיו אין להם שיעור אינו יכול להיות אדיש קמעא לגבי ייסוריהם של החפים מפשע . האדישות הקטנה ביותר של האל האינסופי היא אדישות אינסופית " ( עמ' . ( 121 ברם , אף שברקוביץ נרתע מצידוק דין פשטני וגורף , הוא מציע בכל זאת הסבר מסוים לשתיקת האל נוכח השואה ואסונות אחרים בהיסטוריה . שתיקתו של אלוהים אינה גילוי של אדישות אלא עדות לאורר רוח שאין לו שיעור כלפי המין האנושי . האל מתאפק ונמנע מהתערבות ישירה ובוטה בענייניהם של ברואיו , משום שרק כך יכול האדם לממש את מתנת החירות שניתנה לו ולבחור בין טוב לרע . יחד עם זאת , ההיסטוריה נושאת את חותמה של התכנית האלוהית , המתגלה , גם אם בצורה מרומזת ונפתלת , בתבוסה שנוהל הרוע בסופו של דבר . "הנאצים ניסו לעקור משורש את אחרוני השרידים של רגש אנושי טבעי ; הם ביקשו במודע לעקור מטבע האדם את שארית יראת אלוהים על כל צורותיה . זה היה השיא במרד הניהיליסטי נגד כל רגשות המוסר וערכי המוסר , " כותב ברקוביץ . "אולם גם התופעה החולנית הזאת של גאוות רהב אנושית , שלא הייתה עוד נוראה כמוה , באה על גמולה המלא מידי חרב הנקם שלא היה אפשר שלא תבוא שעתה . בכל התחומים לא התגשמו מטרות

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help