sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

בניגוד בולט לנטייתם של רבנים ומנהיגים חרדיים דוחה ברקוביץ כל צורה של צידוק הדין לאחר השואה , משום שיש בכך העמדת פנים והתכחשות לזוועות שאין להן פשר . הוא רואה את עצמו ואת בני דורו , שלא חיו תחת אימת השלטון הנאצי , כאחיו של איוב . ואמנם , מורשת איוב , שחווה ייסורים קשים מנשוא על לא עוול בכפו , מחייבת גם אותנו לא להשלים עם חוסר התכלית שבחורבן יהדות אירופה . אולם כשם שחייבים להבין את אלה ש"בשבילם אלוהים לא נכח שם" יש להוקיר גם את "אלה שהכריזו על אמונתם והעידו עליה במעשיהם עד הרגע האחרון" ( עמ' . ( 66 היהודים בדורות שלאחר השואה אינם יכולים להעמיד עצמם במקומם של הקרבנות ולשפוט לחומרה את בחירתם לזעום מול שמים ריקים או לשמור אמונים לדתם . המבחן שבו עמדו אנשים אלו , שעלינו לראות עצמנו כיורשיהם , גדול מכפי הבנתנו . חשוב להדגיש כי בעיני הרב ברקוביץ , המורשת המוסרית של קרבנות השואה באה לידי ביטוי לא רק בגילויי האמונה הדתית אלא בכל אותן התנהגויות נאצלות של יהודים במחנות ההשמדה הגרמניים . לדברי ברקוביץ , התנהגויות אלו , שתיאוריהן מופיעים בספרות העדות שהחלה להיכתב לאחר השואה , מבטאות את רוממות הקיום האנושי ויש לראות בהן את מעשי קידוש השם של תקופת השואה . גישתו של ברקוביץ , שפותחה ביתר הרחבה בספרו עמו אנוכי בצרה , תואמת את הדברים שכתב גם חוקר השואה שאול אש על קידוש החיים בתוך החורבן . כתיבה זו סללה את הדרך לשינוי העמוק שהתחולל בהבנת השואה בישראל ובתפוצות : במקום גינוים של ההולכים כצאן לטבח נפתח הפתח להבנת עוצמתה הרוחנית של העמידה היהודית בפני הסבל והמוות . באמונה לאחר השואה מייחס ברקוביץ לעמידה זו חשיבות דתית ומוסרית עצומה . "אם יכולתו של האדם לבצע פשעים שאינם ניתנים להבנה נגד בני מינו מעידה על העדרו של אלוהים , על אי קיומה של השגחה אלוהית - מה עלינו לומר על יכולתו של האדם , שאינה ניתנת להבנה באותה המידה , לגלות נדיבות לב , חירוף נפש , אמונה ונאמנות שאין בהם ספק קל שבקלים "? הוא שואל . ברקוביץ חותם את הפרק הזה בהצהרה על התכלית העיקרית שעמדה לנגד עיניו בכתיבת הספר : "מטרתנו אינה אפוא למצוא צידוק לדרכיו של אלוהים עם עמו , אלא לברר אם עדיין אפשר למצוא משמעות במתן תוקף לאמונה , למרות שתיקתו הנוראה של אלוהים בזמן השואה" ( עמ ' . ( 81-80

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help