sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

אמונה לאחר השואה כולל שבעה פרקים בעלי מוקדים שונים , העוסקים באירועי העבר , בהרהורים תיאולוגיים בעקבות השואה , ובעתידו של העם היהודי . רוחו הייחודית של המחבר שורה על דפי הספר כולו ומאגדת את חלקיו . זוהי רוח של הזדהות עמוקה עם סבלות בני העם היהודי בשנות השואה , תוך שמירת אמונים ליושר ולכנות אינטלקטואליים מצד אחד ומחויבות עמוקה לתורת ישראל מצד שני . שילוב יוצא דופן זה ייחד את הרב ברקוכיץ בזמן כתיבת הדברים ונדמה שאין הוא חזון נפרץ גם בימים אלו . בפרקים הראשונים של הספר מנהל ברקוביץ דין ודברים נוקב עם העולם המערבי הנוצרי על שתיקתו לנוכח שואת היהודים ועל המבוכה התיאולוגית שפקדה אותו בעקבותיה . נדמה ששיאו של דין ודברים זה מצוי דווקא באחד מעמודיו של הפרק החמישי , שבו דן ברקוביץ בדמותו של עבד ה ' הסובל בפרק נג בספר ישעיה , דמות שהנצרות ניכםה לעצמה וזיהתה אותה עם הצלוב . לטענת ברקוביץ , ההתעסקות הנוצרית האובססיבית בצליבתו של ישו והצגתה כרצח האל הפחיתו מחומרת מעשי הרצח של כל שאר בני האדם במהלך ההיסטוריה האנושית . אילו בחרה הנצרות להתמקד , במעש החינוכי שלה , ברצח האדם ולא במה שנתפס על ידה כרצח אל , היו נחסכות מהמין האנושי הרבה זוועות וטרגדיות , ובהן אף אושוויץ וטרבלינקה . בפרק "אלוהים לנוכח השואה" עובר ברקוביץ להתמודדות הפנימית הקשה עם משמעותה של האמונה הדתית בשואה ולאחריה . חשיבותו הגדולה של הפרק נעוצה בהצגתה של השקפה תורנית המקדמת בברכה העלאת שאלות נוקבות על הצדק האלוהי . ברקוביץ מתייחס לסיפורו הראשון של אלי ויזל "הלילה , " שבו מתוארת הוצאתו להורג של ילד קטן במחנה העבודה בונה , שהיה חלק מאושוויץ . הילד , שהיה אהוב על האסירים , נתלה בידי אנשי האס אס כעונש על פיצוצה של תחנת הכוח של המחנה . כשתלו את הילד לנגד עיניהם של כל אסירי המחנה שאל אחד מהם "היכן אלוהים , היכן הוא " ? ההימנעות משאלה זו , קובע ברקוביץ , הרי היא מעשה של חילול השם . מבחינתו , ההתרסה לנוכח העוול והאכזריות שהתרחשו בשואה היא מעשה של אמונה אמיתית : "איש האמונה מטיל ספק במעשי אלוהים בגלל האמונה שבלבו . בגלל אמונתו אין אברהם מסוגל לשאת עוול של אלוהים . זוהי גם תמצית הדילמה של איוב ... הטלת הספק בדבר השגחת האל במחנות המוות נעשתה ברוח המסורת העתיקה של היהדות מימים ימימה" ( עמ ' . ( 66-65

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help