sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

מפרשו כפסוק המכונן קשר בין אלוהים לעם היהודי . הרמב " ם מוצא את אלוהים בטבע , רבי יהודה הלוי בהיסטוריה . לדעת הרמב"ם , כפי שהעיר בתבונה תלמידי דוד גיליס , הטבע מגלה את אלוהים , ואילו לדידם של המיסטיקנים הוא מסתיר את אלוהים . למרות נטייתו המיסטית , רבי יהודה הלוי אינו ממשיך ללכת בקו זה עד הסוף : אלוהים מתגלה בטבע , אך מדובר באלוהים של הפילוסופים , לא באלוהי אברהם , יצחק ויעקב . בעניין זה שייך ברקוביץ , ללא ספק , לאסכולה של רבי יהודה הלוי . תוך שהוא נמנע מהגישה של הרמב"ם באשר היא גישה עקרה לצרכים דתיים , ברקוביץ אינו מבקש להוכיח שאלוהים קיים , או שהמפגש בין אלוהים לאדם אכן אירע ; תחת זאת הוא מנסה להוכיח שמפגש כזה יכול להתקיים . משהוכיח שמפגש כזה אפשרי , ברקוביץ שואל : בהנחה שלפלוני היה מפגש עם אלוהים במישרין או באמצעות מתווך , מה נובע מכך ? מה שנובע מכך , לטענת ברקוביץ , הוא שאת המפגש ניתן לשמר אך ורק בתוך קהילה אמיתית , ולא מופשטת , של בני אדם ( עם , לא דת ממוסדת , ( בקהילה שחבריה באים בקשר עם האלוהי בגופם ובנפשם . בדרך זו , ורק בדרך זו , יכול זיכרון המפגש עם האלוהים להפוך לחלק מחוויית החיים של אלה שלא השתתפו בו ישירות . ברקוביץ עומד על כך שקהילה המורכבת מאנשים כאלה אינה יכולה לשגשג אלא בארצה שלה : "עם שהוא אדון לחייו , שיש לאל ידו ליישם את היהדות באמצעות החלתה על החיים במלואם , הוא עם החי במולדתו . היהדות , כדת של המעשה , מחייבת עם בארצו . רק העם יכול לממש את היהדות ; רק בארצו של העם ניתן לממשה עד תום" ( עמי . ( 111 כאן אנו מגיעים לנקודה המכרעת בספר , להבנתי , והיא הגנה מתוחכמת מבחינה פילוסופית על האורתודוקסיה היהודית ועל הציונות ( אף ששני המונחים אינם מוזכרים כלל בספר . ( אך איזה סוג של אורתודוקסיה יהודית נהנית כאן מהגנה ? לא אורתודוקסיה בנוסח רבי יהודה הלוי אלא דווקא יהדות בנוסח הרמב " ם . נראה שרבי יהודה הלוי משמש את ברקוביץ לצורך כניסה אל תוך היהדות , אך מרגע שהוא שם , הרמב"ם נעשה מורה הדרך שלו . רבות נקודות המחלוקת בין רבי יהודה הלוי לרמב"ם . לדעת רבי יהודה הלוי , העם היהודי קיבל את התורה משום שרק הוא , מכל אומות העולם , היה מסוגל לקבל אותה . רק עם ישראל ניחן במאפיין המיוחד המולד אשר אפשר תקשורת עם אלוהים ואת קבלת התורה . בעיני הרמב"ם , לעומת זאת , קבלת התורה היא שעשתה את צאצאי אברהם , יצחק ויעקב לעם הנבחר . כפי שברקוביץ אומר : "אלוהים מעולם לא בחר ביהודים ; למעשה , כל עם שאלוהים

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help