sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

הקדמה מאת מנחם קלנר אפשר ללמוד רבות משתיקה של פילוסוף - לא כל שכן כשמדובר בשתיקתו של פילוסוף רגיש ומעורה בחיים הרוחניים והפוליטיים של בני עמו כמו אליעזר ברקוביץ . מן הראוי אפוא לפתוח את הדיון בספרו אלוהים , אדם והיסטוריה בציון העובדה שאין למצוא בספר אזכור של המאורעות ההיסטוריים של תקופתו , אף שהספר פורסם לראשונה בעשור שלאחר השואה והקמתה של מדינת ישראל . הביוגרפיה של ברקוביץ רק מחזקת את הד שתיקתו , שכן ברקוביץ לא רק צפה מן הצד באירועים האלה - הוא עצמו נאלץ לברוח מאירופה הנאצית והיה ציוני שהשתקע בסופו של דבר בירושלים ' . היכן היא ההיסטוריה ששם הספר מורה עליה ? ישאל בוודאי הקורא . ואכן , ברקוביץ מסב בספרו את מבטו ממאורעות ההווה ומישירו אל קוראיו ובתוך כך גם מתעלם מבני שיחו "הטבעיים" - הוגי הדעות היהודיים הגדולים של דורו : בובר , רוזנצווייג והשל . גם כאן הביוגרפיה של ברקוביץ מחזקת את הרושם שיש להתעלמותו חשיבות לא מבוטלת . ברקוביץ רכש את השכלתו בבית המדרש לרבנים מיסודו של הרב הילדסהיימר שבברלין ובאוניברסיטת ברלין , ובהכשרתו ( ובסגנונו הפילוסופי ) היה התגלמות מובהקת של האינטלקטואל היהודי האורתודוקסי המזרח אירופי . נוסף על קווי הדמיון החברתיים והאישיים , יש לברקוביץ מכנים משותפים רבים עם ההוגים הנזכרים לעיל אף מן הבחינה הפילוסופית , שכן נקודות מגע עם כל אחד מהם ניכרות במחשבתו : בובר משתקף במרכזיות המפגש בין אלוהים לאדם ; רוזנצווייג משתקף בחלוקה המשולשת של הספר לקטעים המוקדשים לאלוהים , לתורה ולעם ישראל ( גם

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help