sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

5 ואליהן צירפנו את כל ה'תשובווד העוסקות בעניני אמונות ודעות , או הנוגעות לידיעות ביוגרפיות ספרותיות , מילים אחדות יש לייחד לסוג מסוים של כתבים שנכללו במהדורתנו , למרות שלא נכתבו כאיגרות בעלות הפניה אל מען ידוע . הכוונה בעיקר לשתים מן האיגרות הגדולות : איגרת השמד ומאמר תחיית המתים . הטעם להכללתן הוא , משום שמוכח מתוכן כי אכן נכתבו בתשובות לשאלות אשר ניסרו בחללו של ציבור מסוים , והרמב"ם כתבן על מנת שיופצו ויפורסמו בקרב ציבור זה . מבחינה זאת הריהן , איפוא , 'איגרות' אל קהל רחב , כדוגמת איגרת תימן , שהופנתה בפירוש אל מקבל מסוים על מנת שיפיצנה בקהילות תימן . מכאן ואילך נכנה בשם 'איגרות' סתם - את כל החומר הנכלל במהדורתנו . הקפדנו לקבוע בגוף המהדורה רק את האיגרות שייחוסן לרמב"ם מוכח ללא ספק , על פי הוכחות פנימיות וחיצוניות , כמפורט במבוא לכל איגרת . איגרות מסופקות הובאו בנספח א , ' ואילו איגרות שבוודאי אינן של הרמב"ם , ויוחםו לו בשוגג או במזיד - לא הכנסנו כלל למהדורתנו , אלא רק דנו בהן בנספח ב . ' האיגרות סודרו , בעיקרו של דבר , בסדר כרונולוגי , וחולקו לארבע חטיבות : חטיבה א - האיגרות משנות דתתקכ"ה-דתתקמ"ה בערך , שאופיין מגוון : ציבוריות , פרטיות , ואישיות משפחתיות , ויעדיהן : צפוךמערב אפריקה , מצרים וארץ ישראל . רובן הגדול נכתבו בערבית , ומיעוטן בעברית . חטיבה ב - האיגרות לתלמיד החשוב ר' יוסף בר' יהודה והקשורות אליהן , רובן משנות דתתקמ"ה-דתתקנ"ב , לארם צובה ולבבל . כולן בערבית . חטיבה ג - האיגרות לחכמי פרובינציה ( פרובנס ) והקשורות אליהן , רובן משנות דתתק"נ-דתתק"ם . רובן ככולן בעברית . חטיבה ד - רוב ה'תשובות' הכלולות במהדורתנו . רובן חסרות תאריך ומען ( חלקן בוודאי מן התקופות של החטיבות הקודמות , ( ונכתבו בערבית . ג . לשון האיגרות רוב איגרות הרמב"ם נכתבו , כאמור , בערבית ( אך באותיות עבריות , . 9 הקפדנו להבחין בין תשובות בעניני אמונות ודעות , שאותן כאמור הכנסנו למהדורתנו , לבין תשובות הלכתיות בעלות מה שמכונה "היבטים מוסריים / ' שאותן לא הכנסנו , וזאת משתי סיבות : א . לפחות כל התשובות בענינים שבין אדם לחבירו - שהן רוב תשובות הרמב"ם - הן בעלות היבטים מוסריים , גם במובן המצומצם של המושג הזה . ב . כל ההלכה כולה היא ביטוי של מוסר התורה , במובנו הרחב של המושג , ואין להפריד . . 10 גם מאמר תחיית המתים נשלח על ידי הרמב"ם אל תלמידו - בכתב ידו - על מנת שיראנו לאחרים , כדלהלן שעג , 9 ( ועי גם עמי רמז ח , והערה 7 שם , ( ומן הסתם הוא הדין לאיגרת השמד . לעומת זאת , חיבור קצר כ'מילות ההיגיון , ' אף על פי שיש בראשו מעין הפניה אישית , אמיתית או ספרותית , אינו אלא חיבור מקצועי עצמאי , ואין מקומו במהדורתנו .

הוצאת שילת - מעלה אדומים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help