sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

זאת מתוך אמונה באמונה , מתוך בטחה במורשת ישראל ומתוך הכרה מעמיקה בצורך לבחון בכל דור ודור ובכל שעה ושעה הן את האמונה הן את המורשת , לברור בר מתבן , חי ומחייה ממה שאבד עליו הכלח , ראוי ונכון מפסול ושקרי , טהור מטמא . אני מבקש לפעול לאורה של תפיסת החינוך של גורדון , אשר גרס שמוקדו של המעשה החינוכי הוא בחינוכו העצמי הנמשך והולך של המחנך : "רק על ירי חינוך עצמי אמיתי מחנכים אחרים , בין גדולים בין קטנים . מחנך , בין מורה , בין אב או אם , זה אומר קודם כל - מחנך 3 עצמו על ידי חניכו , כשם שהוא מחנך את חניכו על ידי עצמו . " עניינו של החינוך הוא פיתוח כושרם של החניכה ושל החניך להפיק מעומק עצמיותם את מלוא המצוי בה וליצור את יצירתם שלהם . המחנך חייב לעמוד בפיתוי לנסות "להעביר" את ערכיו , דרכי התבטאותו והכרעותיו אל חניכיו ו"להנחיל" להם את יצירתו . שהרי אז לא יהיו אלה פרי רוחם וביטוי לשורש נשמתם . מה שהפרה את המחנך עצמו ייהפך בידם למצוות אנשים מלומדה ; מה שהיה אמת בידו ייהפך בידם חיקוי לאמת ותו לא . כל מה שאני רשאי לקוות לו כמחנך - מעבר להשכלה ולתרגול , למשוב ולבחינת רמת הדעת - הוא לעורר בחניכיי את מלוא עוצמתם של הכוחות המצויים בהם , לסייע בידם לפתח את השיקולים שינחו אותם - המוסרי והדתי , החברתי והקיומי . כמחנך , אני יכול לתרום לכך יותר מכול דרך חשיפתם של חניכיי לדרכים שלי , של עמיתיי ושל חברותיהם וחבריהם ללימודים . רק מתוך חינוכי העצמי , בתקווה שהוא אכן הולך ונמשך , ניתן לחזק בהם את כוחם לחנך את עצמם . לא הייתי רשאי לשמש מחנך ומדריך אם האמונה והספק , הבטחה והביקורת , התקווה והייאוש לא היו נחלתי שלי , ממש כשם שאני מצפה להם אצל חניכיי . בראשית שנות העשרים של המאה הקודמת , כאשר הקים פרנץ רוזנצוויג את "בית המדרש החופשי" בפרנקפורט , הוא ביקש שיהיה זה בית מדרש של עמי ארצות . הוא רצה שמפגשם של המורים המלמדים בו עם היהדות יהיה ראשוני , מתחדש , בלתי מותנה . וכך הוא מתאר את הנעשה בין כותלי המוסד : . 3 כתבי אהרן דוד גורדון , א : האומה והעבודה , עמי . 459

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help