sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ממשיך נאמן לדרכה של היהדות הליברלית המודרנית , שממנה צמחתי ובמעגליה התחנכתי . אני מוצא עצמי ממשיך בכך גם את דרכה של ההגות והספרות הציונית , בעיקר זו החילונית , היודעת להעניק בתוככי ההיסטורי והחולף מקום לנצחיות שבספר הספרים . וכך מציג שביד את יחסן של היהדות המסורתית ושל היהדות המודרנית לתנ"ך : מעמדו המיוחד של התנ"ך בתרבות היהודית המסורתית ובתרבות היהודית המודרנית מקורו בשתי סגולות שנמצאו בו : ראשית , הוא נחשב למקור הראשון שנוצקו בו היסודות הקבועים , העל זמניים , המזהים את תרבות עם ישראל בהיקפה הכולל ובמשך כל הדורות . שנית , הוא נחשב למעיין הראשי שממנו שופעים כוחות היצירה הסגולית של העם וממנו הם מתחדשים בכל דור ודור . אל התנ"ך פנו אפוא כדי לדלות ממנו תכנים מכוונים , מעצבי זהות ; אליו פנו כדי לשאוב השראה , לשון ומופת ליצירה המשכית מחדשת ; ואליו פנו כדי לאשר את האותנטיות היהודית של היצירה המתחדשת אל מול ההשפעות של תרבויות העמים הסובבים והאתגרים שהציבו . אך חשוב להטעים את ההבדל בין המסורתי לטורדני : בתנועות הדתיות המסורתיות והאורתודוקסיות נתלו מקור סמכותו של התנ"ך וכל שפעת תכניו בהתגלות האלוהית : "תורה מן השמים" או "תורה מסיני ; " ואילו בתנועות הדתיות המודרניות ובתנועות הלאומיות החילוניות תלו אותו בעם עצמו , בזיכרון תולדותיו ובממסדיו החינוכיים מנחילי המורשת . אלה ראו בכוח היוצר את תרבות העם שפע עליון ממקור על זמני , ואלה ראו בו שפע שנובע מן היכולות 1 הרוחניות הטבעיות הגלומות בעם . גם אמונתי ועיגוני ביהדותי צומחים במידה רבה מתוך הדיאלוג שאני מקיים עם המקרא כספר אנושי וכדבר אלוהים הדובר אליי . בהמשך הדברים אדון גם ביחסי לספרות הקבלה ולחסידות . אומר . 1 אליעזר שביד , הפילוסופיה של התנ '' ך כיסוד תרבות ישראל : עיון בסיפור , בהוראה ובחקיקה של החומש ( ספריית יהרות כאן ועכשיו , ( תל אביב : משכל - יריעות אחרונות , , 2004 עמ' . 11-10

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help