sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ברבר ; לא תהיה תקומה לאדם של המאה העשרים ואחת ללא הקשבה מעמיקה לתוכחתו הנבואית ולאמירתו המחנכת ; לא תוכל הרוח האנושית להתחדש אם לא תשאב מרוחו . אשר על כן , אני מבקש להאזין לקולו באשר הוא עשוי להיות רלוונטי לחיי , לעיצוב דרכי . חיוני לא פחות לי , אם גם לעתים מכיוונים אחרים , הוא קולו של אהרן דוד גורדון . גורדון היה מגדולי הוגיה הדתיים של הארץ , ממניחי היסוד לתנועת העבודה הציונית ומראשי העושים למען התחדשות החיים , העם והדת . אכן , לא מעט רומנטיקה יש בדבריו , לא מעט מתפיסת הטבע שלו דורשת עדכון אקולוגי , לא מעט דורש המשך פיתוח . אבל מאחורי דרכי התבטאותו , המתארות בהתלהבות ומוכיחות בארכנות חסרת תקנה , שוכנת הגות מגובשת , רבת חשיבות ואקטואלית . הסוציאליזם האוטופי לכאורה , הדתיות העמוקה הנחצבת בתוככי ההוויה החילונית הארץ ישראלית , התביעה הבלתי מתפשרת להגשמה בחיי הפרט ובחיי החברה - כל אלה הם סם חיים ומרפא שבלעדיהם אין למעשה היהודי הציוני תקווה ואחרית . חרמן כהן ניצב לפניי כמי שנאבק כל חייו את מאבקו של ההומניזם מתוך תחושה חריפה ומרה של אובדנו הקרב ובא , של הסכנה הנוראה המרחפת על התרבות האנושית בשל התפרקות הרציונליזם . בסוף חייו , פחות משנות דור לפני שחרדה זו התממשה באורח הקיצוני והשטני ביותר , הצליח כהן להעמיד שיטה של הומניזם דתי , העשויה להפרות את מחשבתנו עד היום . הוא דבק בתבונה אך ביקש להרחיב את גבולותיה ולכלול בה את התביעה היסודית שמציגה הדת , את היחס ההדדי ( קורלציה ) שבין האדם היחיד לרעהו ובינו לבין אלוהיו . הוא ביקש בכל מאודו לכרוך דת ומוסר יחד , לא משום שהאמין שאחדותם מובנת מאליה , אלא משום שהאמין שהיכולת לבסס חיי אנוש ראויים תצמח בזכות השפעתו של המוסר על הדת ובזכות התשתית שהדת יכולה להעניק לתביעה המוסרית . הוא ידע שרק שילוב זה יוכל לעגן עמדה הומניסטית מודרנית שיהיה בכוחה לעמוד נגד המגמות הא הומניסטיות והאנטי הומניסטיות של הדור . במוקד הבנת האדם של כהן עמדו הייסורים והחטא מזה והיכולת לעשות תשובה , לברוא לעצמו לב חדש ורוח חדשה מזה . את האל ראה כמקור התביעה המוסרית , אך לא פחות מכך כמי שטובו מתבטא בסליחה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help