sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

על אחדים מהיסודות המעצבים את דרכי , את אמונתי ואת המחשבה והביקורת הפועלות בי . המחשבה הפילוסופית והעיונית היא נחלתי הטבעית . זהו הכלי המרכזי שאני נותן בו לעצמי דין וחשבון על חיי , שאני מעמיק בו את ההתנסויות ואת החוויות שלי ומברר את משמעותן . זו השפה שאני בודק בה את האפשרות לפרוץ אל מעבר לגבולות השפה , הרגש והעשייה היומיומיים אל הטרנסצנדנטי , אל מה שמצד אחד הוא למעלה מהווייתנו האנושית ומצד אחר הוויה זו אינה קיימת בלעדיו . כחוקר המחשבה היהודית , אני מבקש לעמוד על המשמעויות של הגויות שונות , ליטול חלק במאמץ לפרש אותן ולהבהיר את הקשיים שהן מעוררות , בהתבוננות הביקורתית בהתפתחותן ובהישגיהן . כתלמיד של המחשבה היהודית , אני שואל עצמי מה מתוך זה יכול להיות אמיתי בעיניי , מה יפרה את מחשבתי ואת חיי , מה יימצא לי כסדן להכות עליו את פטישי . ביסוד דבריי עומד אפוא דיאלוג מתמיד עם שורה של הוגים יהודים שלמדתי , חקרתי ולימדתי במשך עשרות שנים . בין ההוגים האלה תופס מקום מרכזי ביותר פרנץ רוזנצוויג , אשר לו הקדשתי עד היום חלק נכבד ממחקריי ובהגותו אני עוסק שנים ארוכות . הוא משמש לי אתגר רב משמעות כהוגה , כמחנך וכמי שחצב במו ידיו את זהותו היהודית והציב אותה על הקרקע שהכחישה זהות זו וההכחשה לערכה . אני ער לחולשותיו ולכישלונותיו ; אני יודע כי המציאות שרוזנצוויג יצר בה ואליה דיבר שונה עד למאוד ממציאות חיינו . ואף על פי כן משהו יסודי במאמץ האדירים שעשה שייך גם שייך לי ולעולמי . לצדו ניצב מרטין בובר , ההוגה היהודי רחב האופקים ביותר שידעה העת החדשה , שהשכיל לדון כמעט על כל נושא שהקיום היהודי המודרני והקיום האנושי המודרני כרוכים בו : דת וחינוך , סוציולוגיה ופוליטיקה , ציונות והומניזם , רוח ותרבות , ספרות ואמנות , חסידות ומקרא . בימינו מרבים להתהדר בביקורת על בובר , להציגו לגנאי כדובר פופולרי שניזון מרוח הגויים והציג להם תמונה נעימה למראה ונוחה לעיכול של היהדות . מצביעים על חולשותיו האישיות ועל האכזבות שגרם לתלמידיו . רבות מהאמירות האלה , אמירות אמת הן . ואף על פי כן , לא תיכון בעיניי יהדות מודרנית ופוסט מודרנית ללא

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help