sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לובוא ספר זה ממשיך את קודמו ( חכמים , כרך ראשון : ימי בית שני , ירושלים תשס"ו ) מבחינת הרצף ההיסטורי . הוא פותח בשנת 70 ומסיים בשנת 138 לספירה . כלומר עוסק בתקופה שבין חורבן הבית ועד לגזירות אדריאנוס , שבאו בעקבות מרד בר כוכבא . למרות הדמיון במבנה שני הכרכים של "חכמים , " יש הבדל משמעותי ביניהם מבחינת כמות המקורות והערכתם . עולמם של חכמים בימי הבית משתרע על פני מאות שנים אך המקורות על אודות החכמים הפועלים בו הם ספורים . הדברים בולטים , למשל , בסיפור המסופר בפי כל על המרד החשמונאי , מבלי לדעת כלל מיהם החכמים הפועלים בתקופה זו . האתגר של הכרך הראשון היה אפוא למקם נכון את המקורות ולשלבם ברצף ההיסטורי הראוי . לעומת זאת , ספר זה המשתרע על פחות משבעים שנה , ניזון מכמות עצומה של מקורות המתארים את פעולות החכמים בני התקופה . המקורות הראשוניים ( תלמודים ומדרשים ) מלאים בתורתם של חכמי יבנה , בני הדור הראשון והשני . עושר המקורות הניב עבודות מחקר רבות על יבנה וחכמיה ובאופן טבעי גם על מרד בר כוכבא . לפיכך , מלאכתי בספר זה היתה מלאכת הבורר : איסוף ומיון של המקורות ובחירת אלה המסייעים לבניית תמונה ריאלית של חכמים ושל תקופתם . מן הבחינה המחקרית הטהורה מדובר באתגר לא פשוט . כאשר חוקר ניצב מול מאות מקורות המתארים את פועלה של אישיות כלשהי , עליו לברור את האמיתות ההיסטוריות ולהתעלם מן האגדות שנרקמו סביבן . כך למשל עשה שמואל ספראי בחיבורו על ר' עקיבא ( ירושלים תשל"ח , ( כשטען שאף שבמעשי האגדה יש יסודות היסטוריים רבים , הרי שאפשר לשלול סיפורים רבים שהתקבלו כנכסי צאן ברזל על דמותם האגדית של חכמים , כגון הסיפור על נישואיו של ר' עקיבא לבתו של כלבא שבוע . תיאור ש"אינו אלא יצירה ספרותית" ( עמ' . ( 12 הרתיעה מן העיסוק באגדה בהקשר היסטורי , קיימת ביתר שאת אצל חוקרי התלמוד שאינם עוסקים כלל בתולדות חייהם של

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help