sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא הכרך הזה עוסק בחכמי דור אושא המוכרים לכל לומדי התורה כדמויות מרכזיות בספרות התנאים . בכל מסכת אנו נתקלים במחלוקות של ר' יהודה , ר' יוסי , ר' שמעון , ר' מאיר ור' אלעזר בן שמוע . חמשת החכמים האלה מתוארים באגדות חז"ל כתלמידי ר' עקיבא והוא סמכם לפני שנהרג : שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא , מגבת עד אנטיפרס , וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה , והיה העולם שמם , עד שבא רבי עקיבא אצל רבותינו שבדרום , ושנאה להם רבי מאיר ורבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע , והם הם העמידו תורה אותה שעה ( בבלי , יבמות סב ע"ב . ( אגדה זו מבקשת להעמיד את כל המשכיותה של התורה על דמותו הגדולה של ר' עקיבא , שהכול יונקים מתורתו . אורו הגדול של ר' עקיבא האפיל על כל סביבותיו : "עקיבא בן יוסף , 'ששמו הולך מסוף העולם ועד סופו' בעודנו חי , הענק הזה , הוא אבי המשנה , 'משנתנו . ' ממנו מתחילה תקופה חדשה למשנה" ( רי"נ אפשטיין , מבוא לספרות התנאים , עמ' . ( 71 שמשו הגדולה של ר' עקיבא כמעט והעלימה את נר התמיד של ר' ישמעאל . מסורות אגדיות המתארות את העולם שאחרי דורו של שמד , אחרי כישלון מרד בר כוכבא , מבקשות להטמיע בנו את הידיעה שרק תלמידי ר' עקיבא ששרדו היוו את התשתית להנחלת התורה בישראל . כל חכמי דור אושא מוצגים כתלמידי ר' עקיבא . כל ספרי התנאים , מדרשי ההלכה , הברייתות ובוודאי המשניות מתוארות כיצירת בית מדרשו של ר' עקיבא : "כולהו אליבא דרבי עקיבא" = ] כולם לשיטתו של ר' עקיבא ] ( בבלי , סנהדרין פו ע"א . ( אולם המציאות היתה כנראה שונה בתכלית . גם לר' ישמעאל היו תלמידים ששרדו את המרד והנחילו את התורה בהמון . דמותו של ר' ישמעאל מתוארת כדמות מנוגדת לזו של ר' עקיבא בכל צדדי החיים . הכלל המיוחס לר'

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help