sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מסתתרת ההשקפה שבעולמנו אין קיימת כלל תורה שבכתב , במובן המדויק של מושג זה . אכן , רעיון מרחיק לכת ! מה שנקרא עתה בפינו תורה שבכתב בבר עבר דרך מיצועה של התורה שבעל פה ... כל מה שאנו תופסים בתורה בצורות קבועות ומוגדרות היטב , הכתובות בדיו על גבי קלף , אינו בסופו של דבר אלא פרשנות . " 3 במאמרו "אחדות התורה" מתמודד ההוגה היהודי פרנץ רוזנצוויג ( גרמניה , , ( 1929-1886 עם מסקנות המחקר של ביקורת המקרא . לדעתו פוגעות מסקנות אלו באחדותה של התורה , שכן חילוק התורה לקטעים המשויכים למקורות שונים בעלי תפיסות אמונה שונות פוגע באחדותה . רוזנצוויג מציע להתייחס אל עורך ( Redactor ) התורה , האדם שקיבל וארגן את המקורות השונים , כפי שהם מופיעים בתורה לפנינו , כאל רבנו . ( Rabenu ) בהתייחסותו אל התורה כאל ספר אחד מתקרב רוזנצוויג לתפיסתו של הרב שמשון רפאל הירש ( גרמניה , . ( 1888-1808 הפרשנות המסורתית של התורה מניחה , כמוהו , את אחדותה של התורה . רוזנצוויג מבחין בין הספר הכתוב לבין הספר הקרוא . לדבריו : "אחדותו של הספר הקרוא היא הבאה כהשלמה 4 לאחדותו של הספר הכתוב . " הקריאה היא זו המקנה אחדות לספר הכתוב . רוזנצוויג איננו מעוניין בשאלות היסטוריות המנסות להבהיר את היווצרותה של התורה , אלא ביחס החי שבין הקורא לבין הספר . הוא ניגש אל התורה מתוך הפילוסופיה הקיומית שבה הוא דוגל וטוען : "מה שם אחדות התורה אף כאן אחדותו של תלמוד תורה , 5 אחדותו של תלמודי שלי עם תלמודם של דורות . " המסורת היהודית היא קריאתה ופרשנותה של התורה דור אחרי דור . לדעת רוזנצוויג המסורת היא אחת על אף ההבדלים בין הקריאות השונות . עם ישראל מגלה פנים שונות לתורה , והקריאות השונות מהוות חלק של תורה אחת המתגלה בפנים שונות . בלעדי התורה שבעל פה לא תתקיים התורה שבכתב . בכיוון דומה הולך גם אברהם יהושע השל ( ורשה - 1907 ניו יורק . ( 1972 לדעתו הקטעים בתנ"ך המתייחסים להתגלות האלוהית הם 6 מדרש , זאת משום שהנביאים עצמם מתרגמים את החוויה שחוו לשפת אנוש , וכל תרגום הוא פרשנות שהיא מדרש . אף כאן אין מקום להבחנה חדה בין תורה שבכתב לתורה שבעל פה . לרעת השל

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help