sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

למחברים יהודיים . כך , למשל , הרבה דיונים מימי הביניים קושרים בין שמו של מטטרון ובין השם שדי , שיש להם ערך גימטרי משותף - 314 - ומבקשים להסביר כך את משמעות המימרה הרבנית כי שמו כשם רבו . כמו כן , יש כמה מחברים , בעיקר רבי נחמיה ורבי אברהם אבולעפיה , שמבארים בצורות שונות את הגימטרייה יהואל = אליהו = ואלהי = בן " . 52 = כפי שנראה בפרק הראשון של ספר זה , הזיקות המרובות בין מלאכים ובין אותיות ושמות חוזרות הרבה אצל מחברים יהודים שונים , ומקורן ככל הנראה בתקופה העתיקה . אופיים המתווך של המלאכים כמבצעים את רצון האל , מסביר גם את בולטות תפקידם של המלאכים בהקשרים שונים הדנים במאגיה . תקצר היריעה מלפרט את כל המשאלות שהמלאכים התבקשו למלא , מפתיחת הלב ללימוד תורה ועד למאגיה ארוטית . יש לציין כי בימי הביניים התקיים תהליך של היווצרות שמות חדשים של מלאכים , שקשור , לרעתי , בעליית צרכים חדשים של העת ההיא . כך , למשל , אפשר למצוא בהשבעה מחוגו של רבי נחמיה שמות כגון דרשיאל , גימטריאל , היכלותיאל מרכביאל או תוספתאל , שהם מעין הרחבה של תפישת שר התורה שבספרות ההיכלות , דהיינו השבעת 9 מלאך ממונה על חיבור מסוים כדי להקל על לימודו המהיר . עם התרבות החיבורים שנלמדו , נתרבו גם המלאכים הממונים עליהם , שאפשר להשביעם . במידה מסוימת , ריבוי זה של שמות המלאכים מקביל גם לריבוי ההולך ונמשך עם הזמן של המידות האלוהיות , כפי שאפשר להיווכח מהתרבות מספר הספירות . מבחינה אחרת , אפשר לזהות התעניינות מיוחדת בנושא המלאכים אצל מיסטיקונים יהודים המדגישים את נושא ההתגלות . הדבר ניכר בכתביהם של רבי נחמיה בן שלמה הנביא , רבי יעקב בן יעקב הכהן , ורבי אברהם אבולעפיה - המזכיר במיוחד את התגלותם של שני מלאכים : של רזיאל , שערכו הגימטרי הוא כערך שמו - אברהם - ושל יהואל . נושא ההתגלות מודגש גם בספרות ספר המשיב שנכתבה בשנות השבעים של המאה הט"ו , ואצל רבי משה חיים לוצאטו ( הרמח"ל . ( מעניינת במיוחד בהקשר זה היא העדות על מלאך שהתגלה לנער נסים בן אברהם מאווילה שבקסטיליה , בשלהי המאה הי"ג . המלאך הכתיב לנער - לפי עדות אביו - חיבור ארוך ופירוש

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help