sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מתארים אותו - רומני כי לא זכה להתגלות של מגיד , אלא של כוח עליון נקבי , שלפעמים הוא מתאר כאמו , או בשכינה ועוד ביטויים דומים בעלי אופי נשי . אולם במקביל לעלייה זו , מתברר כי בחיבורים קבליים חשובים אחרים בני התקופה , תקופת עלייתה של הקבלה הצפתית , כגון בספריהם של רבי יהודה חייט ורבי מאיר אבן גבאי , ניכרת יפה הירידה בהתעניינות במלאכים . בייחוד בולטת הירידה בחשיבותם של המלאכים בחיבורים בעלי מגמה שיטתית ומקיפה , כגון אלה של רבי משה קורדובירו , ושל ממשיכיו - למשל ספר ראשית חכמה של רבי אליה דה וידאש - או רבי יצחק לוריא ורבי חיים ויטאל - בספר עץ חיים . בחיבוריהם , תופסים המלאכים מקום משני ביחס . הדבר ברור ביותר בבחירת הנושאים לדיוניו הנרחבים של רבי משה קורדובירו בחיבורו השיטתי והמקיף המסכם את הספרות הקבלית בשלמותה , ספר פרדס רימונים . ב . על האמונה במלאכים כתופעה דתית מבחינה פנומנולוגיה , המלאכים כישים בודדים וכחלק ממערכות מקיפות יותר , מהווים שלב מעניין במיוחד במבנים המאוד מורכבים של העולם שצמח ביהדות של ימי הביניים . בשל מעמדם המתווך של המלאכים , הם מגשרים בין העולמות אך גם מפרידים ביניהם . אפשר לראות זיקה משמעותית ביותר בין ראייה אנגלולוגית בחוג מסוים , ובין מערכות הערכים של חוג זה . במילים אחרות , כפי שציינתי לעיל , תופעת הקוהרנטיות המערכתית מחברת בין בחינות שונות של מערכת הגותית מסוימת . כך למשל , הראייה המסורתית של המלאכים כמבטאים את רצון האל ובמבצעים אותו , קשורה לגישה פרטנית ברורה שהיא חלק מתפישה הגורסת כי לכל אומה יש מלאך ממונה משלה , ומלאכים אלה "ממונים" - לפי ניסוחים מסוימים - גם על חבל ארץ מסוים . כך נוצרת זיקה בין טיבו של מלאך , אופיה של האומה שהוא ממונה עליה וחבל ארץ מסוים . מבחינה פנומנולוגיה יש לציין גם את הזיקות הברורות בין טיבם של המלאכים ובין שמותיהם , כחלק מספקולציות לשוניות האופייניות

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help