sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בזרם המרכזי של הקבלה הפכו להשתקפותם של המבנים הנחשבים לגבוהים יותר מבחינה אונטולוגיה , דהיינו של מערכת עשר הספירות . בכך נשתעבדו המסורות המוקדמות יותר בענייני מלאכים למבנים שיטתיים קשוחים , האופייניים בייחוד לימי הביניים . למעשה , אפשר לקבוע כי ההגות בנושאים הנוגעים למלאכים תלויה תלות גדולה מאוד בתיאולוגיה שבמסגרתה התפתחה . זהו חלק ממה שאפשר לכנות בשם קוהרנטיות תבניתית , שבמסגרתה משתלבים חלקים שונים , שהיו אולי מלכתחילה עצמאיים , ויוצרים זיקות הדדיות בין חלקיה השונים של המערכת , על ידי העברת תכונות מרובד אחד למשנהו . חריג מעניין למגמה הכללית של השעבוד ושל הפיחות במעמדם של המלאכים בספרות הקבלית , מצוי בחיבורים הקבליים הרבים והמקיפים שנכתבו בדור שלפני גירוש ספרד ושלאחריו , הידועים כספרות ספר המשיב . חיבורים אלה , המצויים כולם בכתבי יד , מתארים מערכות מסועפות של גילויים מפי הגבורה ומפי מלאכים שונים , העוסקים בנושאים רבים . בין השאר , כוללים החיבורים את גילוי הקץ ואת הפעולות הקשורות אליו : מאגיה - המכונה כאן קבלה מעשית , אלכימיה , וביקורת הדת הנוצרית , המדע והפילוסופיה . עלייה זו בחשיבות המלאכים נמשכה , כאמור , גם בדור שלאחר הגירוש 6 מספרד , ועברה עם המגורשים מספרר לירושלים . אחד המקובלים שהכירו ספרות קבלית זו מקרוב , רבי אברהם בן אליעזר הלוי , התלונן באיגרת שכתב למצרים על מעין פולחן למלאכים הכולל גם התכוונות 7 בתפילה אליהם , שכנראה היה נהוג בסביבתו . מצד שני , יש להדגיש את עלייתה של קטגוריה מיוחדת של מלאכים , שער למאה הט"ז אנו מוצאים לה עדויות מעטות , כוונתי למלאכים המיוחדים לאישים מסוימים . כבר אצל חסידי אשכנז , ובצורה אחרת בספרות ההרמטית , יש הנחה כי לכל אדם יש מלאך משלו , בין אם קוראים לו בשם "מזל" או "הטבע המושלם . " אולם רק במאה הט"ז הלכו העדויות על " מגידים" והתרבו , כפי שאפשר למצוא בחוגם של רבי שלמה הלוי אלקבץ ורבי משה קורדובירו . שם השתמשו בכינוי זה בצורה טכנית , לפעמים בהקשר לגילויים שייחסו לרבי יוסף קארו , שהיה חלק מחוגם . לפי אחת העדויות , גם קורדובירו זכה למגיד . לפי תיאוריו של רבי יוסף קארו עצמו , לעומת זאת - השונים לדעתי מאלו שבני דורו

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help