sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אורי מסטרליסק , ואילו על רבי ישראל מרוז'ין נאמר כי "לקח לו דרך של חנוך , מלאך מטטרון " . ועם זאת , השוואת הספרות החסידית הענפה לקבלה של מקובלים אשכנזים בפולין במאה הי"ז , שהיתה 3 רצופה בדיונים על מלאכים , מצביעה על ירידה זו . בצורה עקיפה יותר , אפשר להסיק על ירידת קרנם של המלאכים בספרות החסידית , מן העובדה שהבעש"ט בחר לו כמורה את אחיה השילוני , ולא התגלויות שמקורן באליהו , במלאכים או במגידים . 4 סביר להניח כי התחדשות חשיבותה של ההגות הפילוסופית בתקופת ההשכלה והשפעתה על האליטה היהודית במרכז אירופה ובמערבה , תרמו גם הן לשינוי עמוק ביחס למלאכים בקרב האליטות היהודיות שם , החל בשלהי המאה הי"ח . האמונה במלאכים היתה מן הנפגעים העיקריים בשל התקבלותם של רעיוניות ההשכלה , גם אם השפעתה על המוני העם היתה קטנה הרבה יותר . יש לציין כי כפי שאירע לנושאים רבים בהגות היהודית , גם משמעות המונח מלאך ותפקיד המלאכים עברו שינויים רבים ביותר במהלך הדורות . בתקופה הקדומה ההדגשה היתה על היות המלאכים שליחים המוציאים אל הפועל את רצון האל . ראייה זו הלכה והתעמעמה בחוגים שונים עם היווצרותן של מערכות מתווכות חזקות , גם אם במסגרתן היה למלאכים מקום בעל משמעות . הדבר ברור לגמרי בהגות הפילוסופית היהודית , שבה עלתה חשיבותה של החוכמה האלוהית על זו של הרצון האלוהי , והמלאך הפך לשכל קוסמי שאין בינו ובין המושג "רצון אלוהי" ולא כלום . הדבר ניכר במידה רבה גם בכתביו של רבי אברהם אבולעפיה , מחדש הקבלה הנבואית . השפעת הרמב"ם על הגותו ברורה לגמרי , אך את ההתעניינות בנושא המלאכים שאב מהמקורות האשכנזיים , שהטביעו את חותמם על הגותו ועל 5 המיסטיקה שלו . אולם , גם בענף המרכזי של הספרות הקבלית , בקבלה התיאוסופית תיאורגית , שהושפעה מההגות הפילוסופית הרבה פחות , נצטמצם הקשר הישיר בין המלאכים ובין האל ונצטמצם תפקידם כמוציאים לפועל ישירים של רצון האל . את חשיבותם היחסית של המלאכים בנפח הדיונים ובמעמד האונטולוגי , תפשו המערכות השונות של עשר ספירות , והדיונים הרבים שעסקו בבירור מהותן ותפקידן . יתר על כן , כפי שנראה במיוחד בפרק הראשון להלן , מבנים אנגלולוגיים

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help