sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

החומרני . המסר החינוכי שלהם התמקד במוסר ובערכי הרוח . הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בהתייחסותם למורשת התרבות היהודית שנוצרה בגולה . הורי לא נמנו בין "שוללי הגולה" שפסלו את יצירותיה של תרבות הרוח של העם היהודי באלפי שנות גלותו , להפך : הם הזדהו עם מורשת עמם ועם גבורת עמידתו על אמתו . בעלייתם לארץ ישראל רצו להמשיך את השלשלת ולא לנתק אותה . לפיכך הגדירו את עצמם כ"חופשיים" ולא כ"חילוניים . " היתה זו הבחנה מדויקת . יהודי שהגדיר את עצמו "חילוני" הסתייג מן ה"קודש" וראה בו "אמונה תפלה" או סוג של השתעבדות שכלית ורגשית ; יהודי שהגדיר את עצמו "חופשי , " לעומת זאת , ראה את עצמו בלתי מחויב להלכה הממסדית בכל הנוגע לחיי הרוח , אבל מחויב מתוך בחירה לערכי האמת והצדק שהתקדשו במורשת הדורות . חוויית הקדושה כערך מוסרי רוחני היתה חשובה להורי והם חוו אותה בשבתות ובחגים , אבל לא בבית הכנסת , ברשות הרבים , כי אם בביתם , ברשות היחיד . אמי גדלה בבית דתי של '' מתנגדים ; " אבי גדל בבית דתי של חסידים . שניהם ביטאו את "חופשיותם" בכך שראו את זיקתם לקדושה כעניין אישי מופנם , שאותו קידשו ברשות היחיד . הלכנו כמשפחה לבית הכנסת רק פעם אחת בשנה - ב"יום הכיפורים . " הורי צמו כל היום והקפידו להדליק "נר נשמה" לזכר הוריהם . לבית הכנסת הלכו בערב היום הקדוש לשמוע בקהל ישראל את תפילת "כל נדרי , " כי בתפילה זו הרגישו ערך לאומי מקודש . אמי הסבירה לי את טעם הסתייגותה מאמירת התפילות ה"רשמיות" ביראת הכבוד שרחשה לאמה האדוקה , שהיתה מאמינה תמימה . כיוון שהיא לא האמינה באלוהים כאמה , לא יכלה להתפלל כמוה והרגישה שאם תתפלל תעשה שקר בנפשה , ותקל ראש באמונת אמה . אמי עצמה העדיפה להביע את רגשות הקודש שבלבה בשירה לירית שאהבה ולמדה בעל פה . אבל על תפילת "כל נדרי , " הנאמרת "עם העבריינים" בערב יום הכיפורים , אמרה שהמעמד הוא בעיניה מפקד שבו מתפקדים כל בני ישראל ומעידים על שייכותם לכלל ישראל . אבי , לעומת זאת , שהיה משורר וחניך בית חסידי , היה מאמין על פי דרכו והתפלל תפילת יחיד . למעשה מעולם לא הפסיק להתפלל , אלא שלא נזקק לצורך זה לבית הכנסת . כנוח עליו הרוח בביתו , בעבודתו ובסעודתו , ובייחוד כשערך עם ילדיו את טיוליו בשדות ארץ ישראל , היה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help