sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בתולדות הפילוסופיה של הדת היהודית מתקופת התנ"ך ועד זמננו . מבחינה זו , אני מציג בספר זה פרק נוסף בתולדות הפילוסופיה של הדת היהודית , הפרק של תקופת המשנה , הממצעת בין גלות בבל לגלות אדום . תפילות הקבע נוצרו לשמש בבית הכנסת שתפס את מקום בית המקדש הראשון שחרב , והמשיך לפעול כמרכז עבודת האלוהים גם בימי הבית השני . שעל כן התפילות העיקריות שביסוד סידור התפילה : ברכות השחר הממוקדות ב"אמונה , " "קריאת שמע" הממוקדת ב"אהבה , " ו"שמונה עשרה" הממוקדת ב"קדושה , " נוסדו על ידי חכמיה של "הכנסת הגדולה" בימי שיבת ציון הראשונה , וחזרו ונתקנו בידי "חכמי יבנה" אחרי חורבן הבית השני , ובידי חכמי בית דינו של רבן שמעון בן גמליאל השני אחרי כשלון מרד בר כוכבא וראשיתה של "גלות אדום . " אלו הן תפילות הקבע שעליהן חוזרים יום יום , שבוע שבוע , חודש חודש ושנה שנה . ראיתי , אפוא , בתפילות אלה יצירות ספרות שלמות , המבטאות חשיבה דתית שיטתית ומגובשת , שמהן ניתן להפיק את הפילוסופיה הדתית של חכמי המשנה . אולם כאשר מדובר בטקסטים של תפילה שנועדה להביע את הרגשות וההגיונות של האמונה , האהבה והקדושה מפי יחידים הנדרשים לדבר בלשון "אני" ו"אנחנו , " שבה בלבד ניתן אכן להביע הגיונות סובייקטיביים במהותם , החוקר המעיין ותלמידיו חייבים גם הם להתאים את גישתם לרוח זו . טקסט אישי קיומי מחייב התייחסות אישית קיומית . אדם מתפלל חיבר את הטקסטים הללו וכתיבתו היתה תפילתו . משום כך , רק מי שלומד ומעיין ביצירה כדי להפנימה בתפילתו יוכל ללמוד ולעיין בה כפי מה שהנה : טקסט של תפילה ולא טקסט של שירה לירית , או של עיון פילוסופי או הלכתי . זהו הקושי המיוחד בהוראת התפילה לתלמידים שלא קנו לפני לימודם את הרגל התפילה עצמו , וזהו גם מקור החוויה המיוחדת שזוכים לה כשלומדים אותה מתוך הפנמתה כתפילה : חוויית תגלית של עומק קיומי פנימי שבלי התפילה הוא נשאר אילם . אך כדי להתגבר על הקושי ולדובב את החוויה נחוצה ההסתמכות על ניסיון אישי . מה היתה דרכי אל התפילה ? נולדתי בירושלים להורים שעלו לארץ ישראל באמצע שנות ה 20 של המאה הקודמת , כחלוצי העלייה השלישית . השקפת עולמם היתה ציונית סוציאליסטית , אך הם נבדלו מהורי רוב חברי , שהיו בני אותה עלייה , בהתנערותם מן המרקסיזם

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help