sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

חתרנית כלפי העמדה המקראית והעדפות הסותרות את ההעדפות שבמקרא , אך גם אלה נבעו מהקשר העמוק אל המקרא . כך , למשל , בעיצוב שמעניק ביאליק בפואמה מתי מדבר לדמויות שהמקרא גזר עליהן למות במדבר בשל חטאן , בהופכו אותן לדמויות של ענקים וגיבורים מורדים , שגם כשלון המרד שלהם אינו מבטל את עצמתם - מתבטאת עמדה הסותרת את עמדת המקרא ( אם כי לא את עמדת המדרש , שאליה מכוון המוטו שבראש הפואמה . ( בבחירתו החוזרת ונשנית של טשרניחובסקי דווקא בדמותו של שאול , בדמות שהמקרא " הדיח" אותה ממלכותה , ובהפיכתה לדמות טרגית אך הרואית , משתקפת עמדה שאינה עולה בקנה אחד עם העמדה המקראית , ולעמדה זו יש המשך בולט בשירה העברית עד היום . למותר לציין את שירי העשתורת והבעל של טשרניחובסקי , המבטאים עמדה חתרנית בכך שהם מעלים על נס דמויות של אלילים שהמקרא ראה אותם 7 כדבר שהוא מוקצה מחמת מיאוס . לעיצוב האוהד , המגביה והחתרני של דמויות אלה יש המשך בולט בשירה העברית לא רק בשירי רטוש אלא גם בשירים של משוררים שאינם משויכים לתנועה הכנענית . בספרות העברית שנכתבה בתקופת המדינה ממשיך להתגלות הקשר אל המקרא , והיחס המורכב והאמביוולנטי כלפיו אף מחריף . וזאת בניגוד לאדישות כלפי המקרא , שמתגברת בחברה הישראלית שמחוצה לספרות , ובמיוחד בחברת הצעירים חניכי בית הספר החילוני . נראה שלמרבה האירוניה , דווקא במדינת ישראל , שהקמתה הצליחה לא במעט בזכות הקשר המקראי שהודגש בספרות ושקודש בכל זרמי החינוך הציוניים , הולך ומתרופף מעמדו של המקרא בחברת המבוגרים והצעירים כאחד . יש התולים התרופפות זו בהשתנות יחסה של החברה הישראלית אל ערכי היסוד הציוניים ויש התולים אותה בחינוך ירוד , שפוגע בהנחלת התרבות ויכולת הלמידה בכלל ובהנחלת התודעה היהודית בפרט , ויש הנחלצים להמצאת פתרונות חינוכיים שישיבו עטרה ליושנה . 8 . 7 על העמדה ה"חתרנית" ביצירות של ברדיצ'בסקי וטשרניחובסקי - ראה : ערפלי , . 8 . 2001 ראה ניתוח התרופפות היחס אל המקרא והתוויית השינוי הדרוש.- סימון , , 2002 עמי . 44-21 ראה על מצב לימוד המקרא בבית הספר - אמית , , 2004 ועל מעמד המקרא בישראל ובספרות העברית בתקופה האחרונה - גוברין , . 2001

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help