sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לוחות שמונחים בארון . " ... בדברים אלה , בהם מתואר המשורר העברי בשואב את אחיזתו בחיים "מבאר אשר ברו האבות , " מ"החיים שעברו והימים שעברו , " אך בו בזמן גם כמי שמקיים "חשבון עם לוחות ושברי לוחות שמונחים בארון , " חוזר ברדיצ'בסקי וגולש מדיבור בגוף שלישי אל דיבור בגוף ראשון רבים ומדיבור על המשורר העברי לדיבור על האומה העברית , ומחיל על שני המושאים כאחד את היחס האמביוולנטי אל העבר . אותה אמביוולנטיות שחשים המשורר והעם ביחס אל העבר , שברריצ'בסקי מרבה לדבר בה במאמריו ולתארה גם ביצירתו 4 הסיפורית ושביאליק נתן לה ביטוי בשירתו , לא זו בלבד שהיא לא ביטלה את הקשר של הספרות העברית החדשה עם העבר אלא העמיקה אותו בעשותה אותו לקשר מורכב . הספרות העבריה שנוצרה במזרח אירופה מאז תקופת התחייה , ולאורך כל התפתחותה בארץ ישראל במחצית הראשונה של המאה העשרים ובשנות המדינה , חוזרת ומבטאת את הקשר העמוק והמורכב עם העבר ועם ספרות העבר , שאותו חשים הסופר העברי והעם העברי , והדבר ניכר היטב כשהמושא הוא ספרות המקרא . בעוד שהחברה היהודית המסורתית במאות האחרונות במזרח אירופה דחקה את לימוד המקרא למקום שהוא שני בחשיבותו לאחר 5 לימור התלמוד , הספרות העברית החדשה מאז תקופת ההשכלה טיפחה את הקשר אל המקרא , וזאת חרף מיעוט קוראיה . טיפוח זה התבטא בשימוש גובר והולך בלשון המקראית ובכתיבה על תכנים מקראיים . בספרות התחייה ובספרות שנוצרה בארץ ישראל במחצית הראשונה של המאה העשרים , ההתרפקות על המקרא , ובמיוחד על אישים ונושאים מקראיים מסוימים , הפכה אותו למעין "ספר קודש של 6 הציונות החילונית . " בעצם הבחירה של החומר המקראי המסוים ובצורת עיצובו אמנם חזרו ונחשפו לא אחת עמדה ביקורתית ואף . 4 על יחסו האמביוולנטי של ביאליק אל בית המדרש ובמיוחד אל ארון הספרים היהודי - ראה : מ . שקד , , 1989 ובהפניות המופיעות שם . . 5 על מעמדו של המקרא בחברה היהודית המזרח אירופית במאות האחרונות ראה : פרוש , תשנ"ז ; הולצמן , . 6 . 2002 ראה הגדרה זו אצל סימון , , 2002 עמ' . 21

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help