sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

בלתי נפרד מן המלאות התרבותית של בן הדור . אין להגדיר אפוא תופעה זו בפיגור , אלא כשמירה על זמן התפתחותה העצמאית של התרבות היהודית על פי קצבה שלה או על פי חוקיותה וסדרי יומה . כלל זה ניכר גם בתקופות מאוחרות יותר . ועובדה היא : הוגי דעות יהודים "עכשוויים , " שהשתתפו במישרין ביצירה של זמנם - והיו כאלה גם בימי הביניים - ניתקו את עצמם מסבל המורשת היהודית וגם ממסורת החשיבה היהודית . ידוע לנו על השתתפותם של יהודים בחוגי הפילוסופים הערבים בבגדאד במאות התשיעית והעשירית ( יהודה בן יוסף , סעיד בן עלי , והב בן יעיש , נתן בן חיים ועוד . ( היו גם פילוסופים כמו אבול ברכאת אל בגדאדי , שהתאסלם בסוף ימיו , ואין לו נגיעה לפילוסופיה יהודית . וקיימת גם תופעת הגבול של יהודי השלם באמונתו כשלמה אבן גבירול , שחידש בפילוסופיה של זמנו מבלי להתייחס בפירוש אל המקורות היהודיים . התוצאה היתה שאירע לספרו מה שאירע לספריו של פיל 1 ן האלכסנדרוני : הוא השפיע בכנסייה הנוצרית , ותהודתו ביהדות ובספרות היהודית בזמנו היתה דלה . ומכאן לקו התחום השני - מלכתחילה נזקקה היהדות הרבנית לפילוסופיה מתוך צורכי פולמוס והגנה עצמית ( כלפי הקראים , כלפי האיסלאם , כלפי הנצרות ועוד . ( היא נדרשה לעמוד על ייחודה ולהגן על עצמה מתוך תודעת ייחודה . רק מתוך הקשר זה הפכה ההתפלספות כשלעצמה לצורך ענייני שבא לשרת את הדת היהודית עצמה . מכאן ואילך נעשתה הפילוסופיה אפוא למימד פנימי של המחשבה הדתית בישראל , והיא פיתחה את כלליה ואת תכניה המיוחדים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help