sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבןא ממתי יש להתחיל את תולדות הפילוסופיה היהודית ? על כך יש מחלוקת בין החוקרים . אין הפילוסופיה מולדת בית בתרבות היהודית , אלא היא תוצאה של הפנמת השפעה חיצונית . בדרך כלל מקובל לראות את תחילת הפילוסופיה היהודית במפגש הראשון של התרבות היהודית עם התרבות היוונית בתקופת בית שני , דהיינו בכתבי פילון האלכסנדרוני , אבל יש גם חוקרים שהקדימו יותר , ורואים במחשבה הדתית המקראית גביש ראשון של פילוסופיה יהודית או לפחות מקדמה שלה . ואילו אני פותח את הדיון בר' סעדיה גאון , ראשון הפילוסופים היהודים בימי הביניים . אין צורך להרבות צידוקים להימנעות מדיון בעיקרי הרעיונות של המקרא ושל מדרשי חז"ל במסגרת שעניינה ההגות הפילוסופית . אמנם , הפילוסופים היהודים התייחסו אל המחשבה הדתית והמוסרית שבאה לידי ביטוי במקרא ובדברי חז"ל כאל מקורות מחייבים , אבל המחשבה הזו כשלעצמה לא היתה פילוסופית , ואפשר להתייחס אליה בתור שכזאת רק מתוך הרחבה יתרה של המושג "פילוסופיה" ומתוך ניטרול משמעותה המתודולוגית כחשיבה ביקורתית שיטתית המבוססת על "תורת הכרה" מדעית . על כן , הצעת רעיונות המקרא כשלב בתולדות הפילוסופיה היהודית נראית לי מדרש פילוסופי מקורי ולא הרצאה מדעית . אינני מזלזל בחשיבותו של מפעל כזה , אדרבא , הוא חשוב בעיני יותר ממפעל מדעי , אך אין זה עניינו של ספר זה . החלטתי שלא לכלול בספרי גם את משנתו של פילון האלכסנדרוני , מפני שהוא חריג ומנותק , והכללתו בתולדות הפילוסופיה היהודית הוא תוצאת המחקר המודרני . בתולדות הפילוסופיה , אפשר ( בדיעבד ) לראות בפילון מייסד של הפילוסופיה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help