sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

יט , כא , ( ורד"ק שם . ראה ספר השרשים שלו , ערך עבד . עידית : כינוי לתורה כפי שמשתמע מן התקבולת לתורה בתהליס יט , ח ; עח , ה . בכן עובדי עירות , מובנו : עושי תורה , ולשם דמיון צליל נקט עובדי במקום עושי , וגם מטעם גיוון עשה כך היות והשורש עשה מופיע בטור זה . הניב עושה תורה משמש בשני מובנים ו האחד , מקיים תורה ומצוות ; והשני , עוסק בתורה . ראה מאמרו של ר"ש אברמסון ( לשוננו , קובץ מיוחד , תשי"ד , עמ' . ( 65 - 62 כאן ניתן לפרש את הניב הנדון בכל אחד מהם . באשר למובן השני הרחבתי את הדיבור בו במאמרי "עשות ספרים הרבה אין קץ" ( בית מקרא , תש"מ , עמ' ( 217 - 214 ובספרי ברכת המזון ונוסחה , עמ' , 118 בדוגמאות רבות מן המקורות . ונוסיף כאן את הדרש לביטוי , ועשה טוב ( תהלים לד , טו : ( אין טוב אלא תורה ( ע"ז יט , ב , ( דהיינו ועסוק בתורה , כפי שעולה מן הענין שם , וכמו פירוש הר"ח על הגליון שם . כך שימושו בארמית בביטוי , ועבדי אורייתא באולפן עמיה ( ת"א לבראשית מט , יא , רש '' י ושפתי חכמים שם . ( וכך גם בביטוי , ויבסמון פתגמי אוריתא לעבדיהון ( ת"י לישעיה ה , כ . ( השוה ת"י לישעיה יג , יב , ולהושע ו , ו . ח , : 64 ולהודות לן / ולהאמין בן בהתאם למבנה פיוט זה המורכב מזוגות של צלעיות נרדפות יש לפרש בדרך זו גם שתי צלעיות אלה . ובכן פירושן . יש להודות לה' על כל הטוב שעושה לנו , ולהאמין בה , ' דהיינו כדברי ר' עקיבא , ש"כל מה שעושה הקב"ה הכל לטובה" ( ברכות ס , ב . ( ה , : 77 ממקומו הוציא מתיבה ילדי ... נראה להשלים : ילדי [ צדיק ] משני טעמים . האחד , נח מתואר בתורה כאיש צדיק תמים , והיות שלתואר תמים יניי מתייחס בטור הסמוך יש להסיק שבטור זה מכונה נח בתואר צדיק . והשני , ילדי נח ניצלו בתיבה ויצאו ממנה בשלום בזכות צדקו של נח הצדיק . ראה שורה , 17 והערתי שם . ט , : 14 נשאנו כבראש . רוממנו כבראשונה , והכוונה לימי מתן תורה , שאז נאמר על עם ישראל : וה' האמירך היום להיות לו לעם סגלה ... ולתתך עליון על כל הגויים וגו , ' ( דברים כו , יח ; יט . ( השוה קרובה כט , . 89 ט , : 21 תועים בי מקןלם נסעו בס"א , עמ' , 17 פירשתי על פי משמעו של '' כי במובן משום ש ... אף ניתן לפרש '' כי" במשמע אשר , ובכך טור זה משמש כנושא לטור הקודם . ט , : 43 אז ל [ ענ > קי ] שפה לא היה בם בינה / בי אמת נלעג לטון אין בינה על פי לה"כ , ישעיה לג , יט כפי שהמהדיר מציין , אבל באשר לכוונתו של החרוז נראה לי שהכוונה היא כך : משום שלא היתה בינה באנשי דור הפלגה כאשר החליטו בטיפשותם לבנות את המגדל לכן נענשו מידה כנגד מידה כאשר ה' בלל את שפתם ונעשו עמקי שפה ונלעגי לשון , דהיינו בעלי לשון בלתי מובנת , לשון אשר אין בה בינה . ט , : 51 טירת ^) מים לן חיסנתה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help