sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

בב"ר מב : ח , ובת"י לפסוק . בחרוז זה יניי מתייחס למאמר על הפסוק , הוציאה ממסגר נפשי ( תהלים קמב , ח ) שנדרש על נח . לפי פר"א פכ '' ג התפלל נח זאת בהיותו בתיבה , ומדברי תנחומא , נח , ט נראה שהתפלל זאת ערב צאתו מן התיבה . ופירושו של הטור : ראיתי להיענות לבקשתך . אף ניתן לפרש : ראיתי את בקשתך , והלמ"ד משמשת כאן כאות למושא ישיר כמו בביטוי , הרגו לאבנר ( שמ '' ב ג , ל . ( והכוונה , בקשתך נראתה לי , כפי לשון הביטוי , רואה אני את דברי אדמון ( משנה , כתובות יג , ג . ( ז , : 93 קירבתי חבתן / רבץ ... [ תן ] בדרך השערה נראה לנקד ולהשלים את הצלעית השניה כך : רבץ [ מנוחתך . [ הפועל קירבתי שבצלעית הראשונה נמשך גם לצלעית זו . ופירושו : אני ה' קירבתי את חיבתי אליך ואת זמן משכב מנוחתך , דהיינו ישיבתך על האדמה . השם רבץ מתאים לא רק ביחס לבעלי חיים ( ישעיה סה , י ) אלא גם ביחס לבני אדם ( איוב יא , יט . ( ז , : 94 על דרכיו נגול אור על פי לה"כ , איוב כב , כח . זאת בניגוד לאנשי דור המבול שעליהם נאמר ( שם כד , יג ) ו המה היו במורדי אור לא הכירו דרכיו ( תנחומא , בראשית , יב . ( ח : 14 , נטיעתמ באלץ הפריצה נטיעתם : זרעם , דהיינו בניהם . ללשון , השוה : חמש בעילות בעל ... וחמש נטיעות נטע ופו' ( ב"ר פה : ה ; והשוה שבת קיח , ב . ( ופירושו של הטור : בניהם של בני נח פרצו לרוב בארץ . הפריצה ו פרצה , וההפעיל הוא הפעיל של מצב . ח : 16 , [ פולטו ב ] טוב מעט לצדיק / צמחי איש צדיק מכיון שבמחרוזת הקודמת מתואר ריבוי צאצאי שלשת בני נח מסתבר שחרוז זה ממשיך באותו נושא , לכן נראה שיש להשלים ; [ פרצו לר 1 ב ] טוב מעט לצדיק , על פי לה"כ , כי מעט אשר היו לפני ויפרץ לרב ( בראשית ל , 0 טוב מעט לצדיק כינוי לשלשת בני נח כפי המאמר המובא בהערת המהדיר . ובכן פירושו של החרוז ! שלשת בני נח שהם צאצאי איש צדיק התרבו הרבה מאד . ח : 17 , יסוד עולם הוא הצדיק / רכיו עימו הצדיק יש להשוות את החרוז י וצדיק באמונתו יחיה / ודובקי לו יצדיק ויחיה ( סז , . ( 10 ראה הערתי לשם בס"א , עמ' . 162 הצדיק : זיכה , והכוונה הציל , שכן ללשון צדק יש גם המשמעות של ישע ( ישעיה נא , ה ; נו , א ; תהלים צח , ב . ( ח , : 40 מא £ ה טכס טירות ניט ... ניט :... יש להשלים ניטנעו . [ גם על בתים ניתן להשתמש בלשון נטיעה כבפסוק , ויטע אהלי אפדנו ( דניאל יא , מה . ( השלמה זו מסתברת שכן בשורה הקודמת מופיע הפועל "נזרעו " וכן הם מופיעים כזוג בביטוי . אף בל נטעו אף בל זרעו ( ישעיה מ , כד . ( ח , : 43 מאלה עובדי עידית [ נע ] שו מבני נח יצאו שומרי תורה ומצוות הנקראות עדות - המהדיר . לא ברור איך הוציא המהדיר זאת מלשון הטור . ונראה שיניי משתמש כאן בלשון '' עובדי" במובן עושי כפי שימושו של פועל זה בארמית וגס במקרא כגון בביטוי , ועבדו זבח ומנחה ( ישעיה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help