sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

דל"ת עם רי"ש . ראה , למשל , קרובה קו , ; 4 קדושת שיר השירים , , 92 וס"א , עמי . 357 ז : 5 , טובו לתומתו צפיתה / יעו כי משטף אותו פציתה יען כי : לשון סיבה ור"ל יען כי טובו ותומתו צפיתה , משטף אותו פציתה , ובגלל אקרוסטיכון נשתנה סדר המלים - המהדיר . ודחוק . ולי נראה שיש לפרש את הטור השני כהוכחה לטור הראשון . ופירושו של החרוז 1 ברור לכל שה' ראה את טובו ותומתו של נח יען כי ה' הציל אותו מן המבול , שמזאת מוכח שנח היה איש טוב ותמים . ויותר נראה שחל שיבוש כאן , וצ"ל : יען כן , ופירושו : בגלל זאת , דהיינו בגלל טובו ותומתו . לניב יען כן השוה קרובה ל . 51 , ז : 6 , כמו כרשות אותו הצפנתה / ללכן כרשות אותו הוצאתה כרשות : שם זה משמש בהוראת שלטון , וכוח סמכות , כגון בביטוי ואל תתודע לרשות ( אבות א , י . ( וכאן הוא משמש על דרך המטונימית במובן גזרה וצו מאת ה pv > , ' כל צו וגזרה נובעים מכוח שלטונו וסמכותו העליונה של ה . ' סמך לכך הוא הדרש במדרש תהלים לביטוי , וארשת שפתיו בל מנעת ( תהלים כא , ג : ( רשות שבשפתיו ... שהוא גוזר ודבריו קיימים . בדומה לכך יש לפרש את הביטוי , באשר דבר מלך שלטון ( קהלת ח , ד , ( דהיינו ששלטון מלך בא לידי ביטוי בגזרות ובצווים שהוא נותן . כך , משמעות "ברשות '' גם במקור של חרוז זה : כיון שנחו המים היה צריך נח לצאת מן התבה , אלא אמר , ברשות הקב '' ה נכנסתי , שאמר לי , בא אתה וכל ביתך אל התיבה , ועכשיו איני יוצא אלא ברשותו , נגלה עליו הקב"ה , שנאמר , וידבר אלקים אל נח לאמר צא מן התבה אתה ואשתך ( תנחומא , נח , ח . ( מזאת שהלשון '' ברשות" מתייחסת לביטויים , בא אל התבה ... צא מן התבה נראה שיש לפרשה כציווי , ולא במובן יש לך רשות , אתה רשאי לבוא אל התבה ולצאת ממנה . כדאי לציין , שהפועל "צריך" במאמר דלעיל : היה צריך נח לצאת , משמעו על דרך המטונימית : יכול . ראה מאמרי "המטונימית בשירות הפשט והדרש , " זבח משפחה - ספר יובל , ח"ג , ירושלים תשס"ג , עמ' תקנז . ז : 31 , מוציא אס [ ירים ] / ונומלא [ ו » סרימ ] מוציא אס [ ירים : [ על פי לה"כ תהלים סח , ז . וממלא [ חסרים : [ הכוונה : ה' ממלא את התבל באנשים במקום אלה החסרים בגלל המבול בכך שהוא מצוה לנח ובניו : צא מתיבה ומלא גיא תנובה ( שורה , 34 והערתי שם . ( השוה שורה , 89 וקרובה ח . 6 , 5 , ז , : 34 צא מתיבה / ומלא גיא וגנובה ומלא ... תנוכה : על פי לה"כ , ומלאו פני תבל תנובה ( ישעיה כז , ו ) שנתפרש בת"י שם שהכוונה לפריה ורביה . וכך אצל יניי בקרובה מה , . 22 באשר איפה אמר לו ה' זאת , ראה המקור לכך בשורה . 37 ז : 51 , אשה לכל אשר ? ימן ליפנים ליפנים : ב ? נים , על פי חילופי מלות היחס ב / ל . אף ניתן לבאר במובן פנימה , על פי הכלל של ה"א בסוף תיבה במקום למ"ד בתחילתה ( ברייתא , יבמות יג , ב . ( אולי מרומז במלה זו הכתוב , כל כבודה בת מלך פנימה ( תהלים מה , יד , ( שנתפרש על אשה שראוי לה להיות צנועה בתוך הבית ( תנחומא , וישלח , ו , ומקבילות . (

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help