sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ד

דבר למעיין נתקיים בי הדרש לפסוק , נר לרגלי דבריך ואור לנתיבתי ( תהלים קיט , קב ;( אם נר , למה אור , ואם אור למה נר , אלא אמר דוד כשאני מתחיל בדברי תורה , מעט אני מתחיל בהן , והן נובעין , וכשאני נכנס לתוכה נפתחין לי שערים הרבה , לכך אמר דוד נר ואור ( מדרש תהליס כז : ב . ( בשנת תשס '' א יצא לאור ספרי פיוטי יניי - ביאורים ופירושים ( מכאן ואילך , ס"א ) בו נתבארו ונתפרשו מקומות רבים בפיוטים אלה , והוצעו השלמות ותיקונים למספר ניכר של ליקויים וחסרונות שבשרידי כתבי-היד . אולם כבר במשך תהליך הדפסתו היו באמתחתי כמה הערות שמשום סיבה אחת או אחרת לא נכללו בספר . זמן ניכר לאחר יציאתו לאור חזרתי לעיין מחדש בדעה צלולה ומיושבת בפיוטי יניי ונוכחתי לדעת שעוד נשארו מקומות רבים הטעונים ביאור או פירוש , השלמה או תיקון . גס מצאתי שקיימים הרבה מקומות בפיוטים הנראים לכאורה די פשוטים , אך לאחר עיון מדוקדק נתגלה לי שהם זקוקים לטיפול כדי לעמוד על עומק כוונתם או על סוד רמזיהם . על כגון זאת ניתן להשתמש במליצתו הפרדוקסאלית של יניי לגבי המצוות גלויותם סתומות , וקלותס חמורות ( קרובה קנה , . ( 46 ניסוחם המהוקצע וסגנונם הרהוט של פיוטיו עלולים להטעות את המעיין לחשוב שהכול ברור ומובן מאליו , עד כדי כך שמנחם זולאי החוקר הותיק של יניי הגזים באמירתו על לשון פיוטי יניי שהיא "ברובה מקראית וכמעט שאינה טעונה פירוש" אבל תוך כדי דיבור הוא מודה » ואף על פי כן מרובים המקומות שאין לעמוד על כוונתם' ( הקדמה למהדורתו , עמי . ( XVII באשר לספרי זה בעצם מעשהו כראשון . בעיקרו הוא משלים על פי אותה שיטה מקומות בפיוטים שלא טיפלתי בהם בס"א , במיוחד ברהיטים המורכבים מנויי לשון שבהרבה מטוריהס קשה לעמוד על כוונתם מחמת גיבובם וסתימותם . גס נתוספו בספר זה השלמות לליקויים שבכתבי-היד שלא עמדתי עליהם בס"א , וגס הצעות לתיקונים , על יסוד נימוקים פנימיים או השוואתיים , למקומות שנראים כמשובשים . וכידוע בנוגע תיקוני גירסאות , שערי השערות לא ננעלו . זעיר שם , שעיר שם הצעתי פירוש חלופי לפירוש המופיע בס"א , והשארתי את הדבר לשיפוטו והכרעתו של המעיין איזה מהם עדיף . במקומות מועטים ביטלתי פירוש המופיע בס"א ובמקומו הצעתי פירוש אחר . במקומות מסויימים הוספתי אישוש , מקור או השלמה לפירוש הנמצא בס"א . בהתאם לכל האמור ספר זה הינו בבחינת ספר משלים לס"א , ועל כן כיניתיו כרך משלים . בצירופם של כרך זה וס"א , ושיתופם עם רוב פירושיו של רצ '' מ רבינוביץ ( המהדיר של מחזור פיוטי רבי יניי לתורה ולמועדיס-כרך א , שנת תשמ"ה וכרך ב , שנת תשמ"ז ) ניתן למעיין וללומד פירוש שלם ומקיף לפיוטי יניי . על כגון זה יש להמליץ בלשון הניב התלמודי ( לאחר התאמה לנדון דידן !( מיני ומיניה תסתיים שמעתתא ( פסחים פח , א , וש"נ . ( תקותי שמעתה פיוטי יניי יהיו נגישים , מאלפים ומהנים גס לאלה שאינם אמונים על הפיוט , לשונו ודרכי הבעתו . לתשומת לב המעיין המובאות מפיוטי יניי שבספר לקוחות מתוך מהדורתו של רצ '' מ רבינוביץ , ועל פי החלוקה לסדרים שבמהדורתו . בכינוי המהדיר הכוונה אליו . בראשי התיבות ס"א ( ספר א ) הכוונה לספרי הקודם : פיוטי יניי - ביאורים ופירושים ( שנת תשס"א . (

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help