sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

שנטמנו במציאות זו וחוללו את התפנית . לכן ראוי לבחון , בראש ובראשונה , את עצם ההצלחה של החברה הישראלית לשמר לאורך זמן את הלגיטימציה לערכים הצבאיים , ואת השתקפותה המעשית במשאבים החברתיים שהצבא הצליח לגייס . משנבין את מקורות הלגיטימציה , נבין , מן הסתם , גם את מקורות התערערותה . בשנות ה 90 התחולל בשיח האקדמי בישראל מפגש מרתק בין היסטוריונים ביקורתיים ( שכונו "חדשים ( " ובין סוציולוגים ביקורתיים . החוקרים התנערו מהנחות מקדימות שקנו להן שביתה בשיח האקדמי , אשר שיקף נאמנה את האידיאולוגיה הציונית הדומיננטית . חשיבות המפגש , לענייננו , היא בהצעתו של ההיסטוריון אילן פפה , ( 1993 ) ולפיה יש לקרוא את ההיסטוריה הפוליטית חברתית של ישראל כ"היסטוריה של אלטרנטיבות . " על פי גישה זו , יש לראות במהלך האירועים רק תוצאה אפשרית אחת מני כמה , שמולה יש להציב אלטרנטיבות שהיה בכוחן להביא תוצאה היסטורית שונה . לשיטתנו , התבוננות סוציולוגית פוליטית אף מחייבת גם לברר מדוע גברה אלטרנטיבה אחת על רעותה , בירור היורד לשורש המבנה של החברה הנחקרת . אכן , חשיפת תעודות ופרשנותן החדשה של תעודות שנחשפו זה כבר איפשרו להיסטוריונים ביקורתיים להראות כי ישראל עמדה בצמתים היסטוריים שונים לפני חלופות בלתי צבאיות או לפחות , רק צבאיות מתונות , באשר לדרך שבחרה בה בפועל . לכן החלה להתקעקע החשיבה הדומיננטית בשיח הציבורי אקדמי בישראל , שעל פיה הצד הערבי כפה על ישראל את המציאות של סכסוך אלים בין ישראל ובין סביבתה הערבית ללא יכולת בחירה של הצד הישראלי . זאת בפרט שהגישה הישראלית החלה להשתנות בעקבות מלחמת יום הכיפורים , עת המדינאות הישראלית , לפחות בכמה מצומתי ההכרעה , מיצתה גם הזדמנויות מדיניות שהסביבה האזורית / הבינלאומית הציעה , לרבות הזדמנויות שנדחו קודם לכן . תהליך זה הגיע לשיאו בהסכמי אוסלו . פתיחות זו שככה , או לפחות הושעתה , מאז פרוץ אינתיפאדה אל אקצה . מכאן נובע כי הלגיטימציה החברתית למרכזיותם של הערכים הצבאיים כשהיא לעצמה מחייבת בירור וניתוח ממצה , ואין אנו יכולים לקבלה כנקודת מוצא . הרי האוריינטציה המיליטריסטית אינה אלא חלופה נבחרת אחת מבין כמה , שיש לברר את מקורות בחירתה ולהסביר את היכולת להקנות לה לגיטימציה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help