sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מ"אוהב העיר" ל"אוהב העניים" בשלושת הפרקים הבאים אדון בהשלכותיה החברתיות והדתיות של מהפכה בתפיסת העולם החברתית , שהתרחשה בד בבד עם עליית כוחה של הכנסייה הנוצרית והתבססותה באימפריה הרומית בעת העתיקה המאוחרת , כלומר בין השנים 600-300 לסה"נ . מהפכה זו קשורה קשר הדוק להתחזקות מעמדו של הבישוף הנוצרי כמנהיג חשוב בחברה הרומית , שכן מעמדו של הבישוף הנוצרי נתפס על ידי בני זמנו כנובע במידה רבה מתפקידו כמגן העניים . הוא היה דוגמה מובהקת ל"אוהב העניים : " "בישוף האוהב את העניים , איש עשיר הוא , ועירו וגלילו יוקירוהו . " אך לא רק הבישופים נדרשו להיות אוהבי עניים . "אהבת העניים" הייתה לתכונה הנדרשת מאיש ציבור , ואף מן הקיסרים הנוצרים ציפו לנהוג על פיה . n humanitas של הקיסרים , כלומר התכונה של השליט הטוב והנדיב שיוחסה להם בתקופה הקלאסית , כללה ברבות הימים דאגה מופגנת לגורל העניים . בשנת 451 הכריזו ולנטיניאנוס השלישי ומרקיאנוס , קיסרי האימפריה הרומית המערבית והמזרחית , כי "מאפיין אחד של שלטוננו הנדיב הוא דאגה לפרנסת העניים למען הבטיח כי לא ירעבו ללחם . " מצבות רבות של בעלי אמצעים נוצרים ויהודים ברחבי העולם הרומי מלמדות כי תארים כגון amator pauperum , philoptochos ( אוהב עניים elemosinarius , ( ( מסור למתן צדקה , ( או nn 1 K ) philentolos המצוות , במיוחד המצווה לתת לעני די מחסורו ) ננקטו כדי לשבח גברים ונשים בני המעמד 3 הגבוה . מן המפורסמות היא שבכל הנוגע לדאגה לעניים התחנכו הכנסיות הנוצריות על ברכיה של היהדות . בעת העתיקה המאוחרת המשיכה היהדות להיות יריבה ראויה לנצרות , ומאמציה ( על פי דרכה ) למען העניים 4 היו שקולים לאלה של הכנסייה הנוצרית . עובדה זו הייתה ברורה לגמרי פרק ראשון " אוהב העניים : " צמיחתה של בלידה טובה

החברה ההיסטורית הישראלית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help