sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מורכבות , אשר רבות מביניהן טרם זכו במענה בהיר וברור : כיצד יש להתאים את ההכרה בזכויות הילד לגילו ולכשריו המתפתחים של הילד , וכיצד זכויות הילדים נבדלות מזכויות הבגירים ? כיצד ראוי ליישב בין טובת הילד לבין זכויות הילד במצבים של התנגשות ביניהן ? מהו היחס הראוי ומהו האיזון הראוי בין זכויות הילד לבין האחריות ההורית ומערך היחסים שבין הילד להוריו בנסיבות שבהן עמדת הילד שונה משל הוריו ? ועוד כהנה וכהנה שאלות קשות ומורכבות , שבוודאי יעסיקו אותנו לא מעט בעתיד . כיום מדינת ישראל יכולה להתגאות בכך שהיא מצויה בין החברות המתקדמות בעולם מבחינת ההגנה על ילדים וההכרה בזכויותיהם בחקיקה ובפסיקה . הוראות החוק הנוגעות בזכויותיהם של קטינים וההגנה הניתנת להם מקיפות את כל שטחי החיים . כאמור , בית המשפט היה שותף מלא לאורך השנים בפיתוח הנורמות של הגנה על ילדים , בשמירה על זכותם לשלמות גופם ונפשם ולהתפתחותם האישית ללא פגיעה או ניצול , וכן בהגנה על זכותם היסודית לחינוך ולשוויון הזדמנויות בחינוך . אך המלאכה עדיין רבה . ראשית , הפער בין הנורמות המתקדמות שקבעה חברתנו בחקיקה ובפסיקה לבין מצבם של ילדים בישראל הוא עדות מובהקת לכך שהמשפט , חרף מעמדו הרם והמשפיע והיותו מכשיר חיוני להבטחת זכויותיו של היחיד בחברה , אינו יכול להוביל ליישום הנורמות כאשר הוא עומד לבדו . בלא תרגום של הישגי החקיקה והפסיקה לחיי המעשה ; בלא פעילות משולבת - חינוכית , ציבורית , תקשורתית , תרבותית וחברתית - שתכליתה ליישם את רוח החקיקה והפסיקה ; בלא הקצאת משאבים מתאימים לתחום החינוך והרווחה - בלא כל אלה יאבדו ההישגים החקיקתיים והפסיקתיים מכוחם , ונתקשה להתקיים כחברה רבת הישגים אשר מגנה על ילדיה ומשקיעה בהם גם בשל היותם עתיד המדינה אך גם בשל היותם חלק מההווה שלה . כשליש מהאוכלוסייה בישראל הם ילדים , וחובה עלינו כחברה לדאוג לצורכיהם , לרווחתם ולזכויותיהם באופן ראוי ושוויוני . שנית , הוראות החוק העוסקות בהגנה על שלומם של ילדים וזכויותיהם פזורות על פני חוקים רבים , ויש צורך ביצירת סדר והרמוניה ביניהן . משימה זו מוטלת על המחוקק . מתעורר גם צורך תדיר לעדכן את החקיקה והפסיקה , שכן בתחום זה חלות במשך השנים התפתחויות בהשקפות המשפטיות , החברתיות , הפסיכולוגיות , המדעיות והחינוכיות בנוגע לעולמו של הילד , לצרכיו ולכישוריו . כך , למשל , בעוד שבעבר האמינו בכוחו של חינוך מיוחד ונפרד לילדים עם צרכים מיוחדים , כיום קיימת נטייה לחיזוק האינטגרציה בקרב אוכלוסיית הילדים השוהים במסגרות רגילות , תוך חיזוקם של הנזקקים לטיפול ולטיפוח בתוך המסגרות הכלליות . כמו כן , למשל , השינויים שהביאה עמה המציאות המודרנית - עידן הפרסומות , תקשורת המחשבים ועולם המדע - מעמידים אותנו מול צרכים חדשים בתחום ההגנה על קטינים , ומחייבים עדכונים וחידושים חקיקתיים ופסיקתיים . על רקע זה שקדה "הוועדה לבחינת עקרונות יסוד בתחום הילד

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help