sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

דבר * הקדמה השופטת דורית ביניש , נשיאת בית המשפט העליון מדינת ישראל צמחה מתוך חברה שההגנה על ילדיה , על רווחתם ועל חינוכם הייתה בין הערכים המרכזיים של מייסדיה . התפיסות הנוגעות בחינוך , במעמד הילד ובהגנה על שלומו היו נושאים מרכזיים לא רק בתחום המקצועי , אלא גם בשיח החברתי . עוד בעידן שלפני קום המדינה , כאשר ביקש דור המייסדים להקים כאן מדר חברתי חדש , הוקדשה מחשבה רבה לחינוך הילדים ולמסגרות חיי היומיום שלהם במוסדות החינוך , בתנועות הנוער ובקבוצות חברתיות שונות . הפתרונות שהוצעו אז לא היו מושלמים , ואולי אף רחוקים מכך , אבל לא היה ספק בדבר מרכזיותו וחשיבותו של החינוך ובדבר הצורך להבטיח את "שלומם וטובתם של ילדינו . " לאחר מכן , בשנותיה הראשונות של המדינה , בסוף שנות החמישים ובשנות השישים של המאה הקודמת , חוקקה הכנסת חקיקה ענפה שנועדה לבסס את צורכי הילדים בתחומים שונים . כך , כבר בשנותיה הראשונות של המדינה נקבע בחקיקה עקרון טובת הילד כשיקול מרכזי לצורך הכרעה בענייניהם של ילדים . לצד חקיקת הכנסת , היווה בית המשפט שותף מרכזי ופעיל בהגנה על שלומם של ילדים . במהלך השנים תרם בית המשפט העליון בפסיקתו ליישומן ולפיתוחן של נורמות משפטיות שתכליתן הגנה על ילדים מפני ניצול ופגיעה ושמירה על שלומם וטובתם . בחקיקה ובפסיקה ניתן ביטוי משפטי לתפיסה העקרונית שהילדים אינם קניין השייך להוריהם , אלא אנשים בעלי אישיות עצמאית וצרכים משל עצמם . בפרספקטיבה היסטורית היוותה תפיסה זו שינוי משמעותי ביחס להשקפה ששררה במשך דורות , שלפיה הילד הוא קניין של הוריו החייב בציות ובמימוש רצונותיהם של הוריו , של אפוטרופוםיו ושל עולם המבוגרים שסביבו . עקרון טובת הילד כבש במהלך השנים את מקומו במספר רב של דברי חקיקה בישראל הנוגעים בילדים , ונהפך גם לעיקרון המנחה את הפסיקה בהחלטות בענייניהם של ילדים , בכל הנוגע לאורח חייהם , להחזקתם במשמורת אצל הוריהם או אחד מהם , לחינוכם ולהתוויית עתידם . עם זאת , התפיסה השלטת הייתה עדיין טובתם של הילדים בעיני הבוגרים בלבד . במשך השנים התפתחה ההכרה בילד כאדם הנושא זכויות משל עצמו . תפיסה זו מצאה את ביטויה הברור באמנה הבין לאומית בדבר זכויות הילד , אשר ישראל חתומה עליה ואשררה אותה בשנת . 1991 זאת ועוד , חוק יסוד ; כבוד האדם וחירותו , שנחקק בשנת , 1992 עיגן במסגרתו זכויות חוקתיות על חוקיות חשובות , ובראשן הזכות לכבוד האדם , הנתונה לכל אדם באשר הוא , ובכלל זה האדם הקטין . כל אלה תרמו להתפתחות שחלה בתפיסת מעמדו של הילד בישראל כנושא זכויות . מבחינה מעשית ומשפטית , ההכרה בזכויות הילד מעוררת שאלות

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help