sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

לאמץ את עקרון ההגדרה העצמית של כל עם ועם . מכוח ההתנסות ההיסטורית המצטברת של העמים המדוכאים , העשוקים והמנוצלים מקובל היום העיקרון הזה כבעל תוקף מוסרי כללי ( אפילו האי הזעיר מלטה זכה בעצמאות . (! בלשון דתית : הכלל המוסרי הבסיסי 'מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך' לא זו בלבד שהוא מחייב כיום שוויון פנימי מרחיק לכת שלא היה כמותו בעבר , אלא שהוא מוחל בתוקף רב גם על היחסים הבין לאומיים . וכפי שההפליה והגזענות פסולות ומגונות כלפי אזרחי המדינה , כך לא ייתכן מבחינה מוסרית שעם שזכה לעצמאות מדינית ( בין השאר בעזרת האתוס האנטי קולוניאליסטי ) ישלול אותה מעם אחר . כיצד חומקים מתוקפו האוניברסלי של עקרון ההגדרה העצמית , המקנה לפלשתינאים זכויות לאומיות בחלק של ארץ ישראל ? בחשיבה הרתית המקובלת רווחות שתי דרכים : האחת היא להתעלם ממנו מכול וכול ולטעון , בתמימות או בהיתממות , שהציבור הגדול הדוגל בפשרה טריטוריאלית אינו עושה זאת מכוחה של הכרעה מוסרית אמיצה ומכאיבה אלא מחמת חולשת דעת אינטרסנטית ותו לא ( בניסוחו של הרב דב ביגון : "החולשה הפוקדת אותנו בשאלה גורלית זו - מה היא שייכות הארץ לעם ישראל" - באהבה ובאמונה מס' , 163 י"ר באלול תשנ"ח . ( הדרך השנייה היא לטעון שבעניין הזה אין למוסר הכלל אנושי תוקף לגבינו , משום שהוא מופקע על ידי עיקרון תאולוגי גבוה ממנו , שלפיו מוקנית לנו מפי הגבורה זכות בלעדית על טבעית על כל ארץ ישראל ( עניין זה נידון לגופו בפרק י"ב . ( ואם כך הדבר , אזי ההכרה , המוסרית כביכול , שגם לעם אחר יש זכות לעצמאות מדינית בארץ הזאת , אינה בגרר חולשת דעת אלא בגדר חטא חמור , כפי שכותב הרב שלמה אבינר : " זה בעצמו החטא , שאנו מוסרים חלקים מארצנו . כך אנו עושים בבחירתנו החופשית . זו צרה שאנו מביאים על עצמנו , חטא שאנו 2 חוטאים" ( באהבה ובאמונה מס' , 253 כ"ב באייר תש"ס . ( ואכן , אלה פניה הקשים של המחלוקת הפוליטית שבין חילוניים ליברליים לבין דתיים לאומניים : מה שנחשב לחובה מוסרית במחנה האחד , נחשב לחטא דתי במחנה השני , ומה שנחשב למצווה דתית במחנה השני , נחשב לחטא מוסרי במחנה הראשון . אלה ואלה נוטים להסכים שהיהדות הלוחמנית , כפי שתוארה כאן בקווים כלליים ומכלילים , אכן

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help