sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

השבועה האחת נגעה להתחייבות 'שלא יעלו ישראל בחומה , ואחת שהשביע הקב"ה את ישראל שלא ימרדו באומות העולם . ' בין החוקרים יש הגורסים כי חכמי התלמוד והחכמים שבאו אחריהם , לא זו בלבד שהסתייגו מעלייה בהמון , אלא אף הביעו את התנגדותם לה , גם אם הדבר לא נוסח כאיסור הלכתי פורמלי . חרדתם מפני העלייה בהמון לארץ ישראל מתגלמת בשבועות הללו . לפי גישה זו , השבועות הללו מבטאות את קבלת עול הגלות עד בוא המשיח , שרק אז יתגשם חזון קיבוץ הגלויות בדרך נסית . חוקרים אחרים לא ראו בשבועות אלה משום צו קטגורי האוסר עלייה לארץ ישראל . לדבריהם , החכמים לא התנגדו לעלייתם של יהודים לארץ אפילו בקבוצות גדולות ומאורגנות , כל עוד נשארו פזורי ישראל בגלותם . הזרם האורתודוקסי הקיצוני האנטי ציוני , מבית מדרשו של האדמו " ר ממונקאטש , אימץ את העמדה הגורסת כי בספרות ההלכתית קיים איסור מפורש על עלייה גדולה ומאורגנת לארץ ישראל . הרבי ממונקאטש ראה בכל יוזמה קיבוצית לעלייה לארץ ולהתיישבות בה בדרך הטבע מעשה מובהק של דחיקת הקץ והסגת הגבולות של הגאולה המשיחית . הרבי וממשיכי דרכו - חסידי סאטמר , במאבקם החריף בתנועה הציונית - תקפו גם את 'אגודת ישראל , ' שייצגה את הפלג החרדי שהתנגד לציונות החילונית אך לא הסתייג מעלייה לארץ ישראל . בשער השני בקובץ נבחנים היבטים אידאולוגיים ושיקולים פוליטיים בעמדותיהם של תנועות ומנהיגים כלפי העלייה הציונית לארץ ישראל . עמדתה של אגודת ישראל ויחסה לעלייה מוצגים במאמרו של יוסף פונד : 'עמדות מנהיגות "אגודת ישראל" בשאלת העלייה לארץ ישראל . ' באגודת ישראל היו חילוקי דעות ביחס לעלייה . האגף השמרני תמך בעמדה האורתודוקסית המסורתית , שנמנעה מקריאה לעלייה לארץ ישראל . ד " ר יצחק ברויאר , ממנהיגי אגודת ישראל העולמית , חלק על גישה זו ואף דרש לכלול את נושא העלייה במצע האגודאי . המרכז העולמי של האגודה קיבל החלטה בזכות עלייה לארץ ישראל ויישובה , וגם קרא לוועידת השלום בתום מלחמת העולם הראשונה להכיר בזכות העם היהודי להקים לו קהילה בחסות חבר הלאומים על ידי הגירה והתיישבות . בוועידה העולמית של אגודת ישראל הוחלט לעודד את חברי האגודה לעלות לארץ , ואף הומלץ על הקמת מסגרת ארגונית כדי לסייע לעומדים לעלות . ואולם , בפועל מיעטה האגודה בפעילות תנועתית מאורגנת לעידוד העלייה , ובעיקר כדי שלא להחריף את העימות הפנימי עם מי שהתנגדו למגמה זו . 3 בבלי , כתובות קיא . 4 י' רביצקי , הקץ המגולה , תל אביב , 1993 עמ ' 5 . 280-277 מ ' ברויאר , 'הדיון בשלוש השבועות בדורות האחרונים , ' גאולה ומדינה , ירושלים תשל '' ט , עמ י ; 57-49 וראה רביצקי , שם , שם . 6 רביצקי ( לעיל , הערה , ( 6 עמ ' . 110-60

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help