sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מקום הימצאו ובייחוד על לומדי התורה ומקיימי מצוותיה . האידאולוגיה שהתפתחה לאחר חורבן בית שני הציגה אתגר של חיים יהודיים בלא מקדש . מתוך תיאור המציאות בבבל אף מתקבל הרושם כי לארץ ישראל יש תחליף בתפוצות , או לפחות במקצתן , כמו בבל . שאלת קיבוץ הגלויות אינה נושא לדיון בתלמוד ; אין בו התלבטות בשאלה זו , כפי שאין דיון בכינון המלוכה , בבניין בית המקדש או בחידוש החיים הלאומיים בארץ ישראל . המסורת ההלכתית התנגדה למהפכנות ולחדשנות , והמתח בין ימי הפאר של העבר ובין המצב הקיים בגלות אינו מעסיק אותה , וממילא אין היא עוסקת באפשרות של שינוי המציאות הקיימת וחיסול הגלות . מה היה יחסם של היהודים בארץ ישראל לשאלת העלייה , באיזו מידה היו מעוניינים בה ומה עשו לקליטתה - שאלות אלה נבחנות במאמרו של יהושע שוורץ , 'קליטת עולים מבבל בתקופת המשנה והתלמוד . ' שוורץ מייחד את דבריו לעולים מבבל , הן החכמים והן פשוטי העם . החכמים שנמנו עם העילית בארץ מוצאם נקלטו בהנהגה הרוחנית בארץ ; האחרים השתלבו במערכת הכלכלית בארץ . ואולם , קבלת הפנים מצד יושבי הארץ לא היתה ידידותית . המתח בין יושבי הארץ ובין העולים לא נבע ממאבק בין קבוצות אתניות שונות , אף לא ממחלוקות בעיקרים תאולוגיים או באמונות ודעות ; היה דמיון רב בין עולמם התרבותי דתי של הארץ ישראלים ובין עולמם התרבותי דתי של העולים מבבל . הרגשות כלפי העולים היו דו ערכיים : מצד אחד , הערכה רבה כלפי החכמים שעלו , ומצד שני , רגשות עוינות ודחייה , שמקורם אולי גם בקנאה בעולים שזה מקרוב באו וכבר נקלטו בהייררכיה הלימודית ובהנהגה . הארץ ישראלים ביקשו להגן על מעמדם ודרשו מן העולים לוותר על תכונות ומאפיינים הקשורים לארץ מוצאם . במאמרו של שוורץ מתוארת מציאות רוויית מתח על רקע התביעות שנתבעו העולים לחולל שינויים במנהגים ובמסורות שלהם . העימותים בין שתי הקבוצות התחדדו , מאחר שהדימוי העצמי של העולים מבבל היה גבוה ; הם חשו עליונות ולא היו נכונים לקבל עליהם את מרותם של יושבי הארץ . לדבריו של שוורץ , גרם המתח בין שתי הקבוצות לביצורה של ההנהגה הארץ ישראלית , לחיזוק מוסדותיה ולהגברת כוחה בהתמודדות על ההגמוניה הרוחנית בעם בתקופת המשנה והתלמוד . המתחים בין העולים ובין יושבי הארץ הוותיקים בתקופת התלמוד היו עתידים לשוב ולהופיע פעם אחר פעם במרוצת הדורות . גם בעליות הציוניות של מאה השנים האחרונות הם חזרו בצורות שונות , והיו לחלק מן המציאות הארץ ישראלית שחווים העולים והוותיקים עד ימינו אלה ( נושא זה נדון להלן במאמרו של גרשון שקד . ( המקורות מבחינים בין עלייתם של רבים ובין עלייתם של יחידים . עמדתם של חכמי התלמוד - שראו בעלייה לארץ ישראל משאת נפש קולקטיבית שאינה תובעת הגשמה - נגעה ליחידים שביקשו לעלות לציון . ואולם , בשאלת העלייה ההמונית גילו החכמים הסתייגות מפורשת , והיא באה לידי ביטוי בשבועות שנזכרו בתלמוד ובמדרש :

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help