sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שרחשו לה בני העם שבתפוצות . השאלה היא האם בספרות המקורות נחשבה העלייה לחובה הלכתית והאם עודדו החכמים את היהודים בגלויות השונות לקום ולעלות לארץ ישראל . ידוע שחלק מהמצוות , כמו למשל מעשרות ושמיטה , שהן מן 'המצוות התלויות בארץ / ניתן לקיים רק בארץ ישראל ; אף עצם הישיבה בארץ נחשבה למצווה . ואולם , האם זו נתפסה כציווי ? האם בעמדות המוצגות בהגות היהודית בכל הנוגע לעלייה קיימת הוראה חד משמעית בדבר חובת העלייה לארץ ? קובץ המחקרים שלפנינו עוסק בעיקר ביחסה של התנועה הציונית לעלייה . שני המאמרים הראשונים מציגים את מקורותיו של מיתוס 'קיבוץ הגלויות ' בספרות המקורות . יתר המאמרים עוסקים בעלייה בעת החדשה , בליבון עמדותיה של ההסתדרות הציונית באשר לעלייה , ובבירור גישתן של תנועות לא ציוניות . בקרב התנועות שהיו מאורגנות במסגרת התנועה הציונית לא שררה תמימות דעים באשר לטיבה של חובת העלייה . אף התנועות שהסכימו הסכמה עקרונית לחובת העלייה , נבדלו ביניהן בהדגשים ובגישות בעניין דרך יישומה של העלייה ובעניין ממדיה , ובעמדותיהן אף חלו תמורות במרוצת הזמן . גם בהסתדרות הציונית - כארגון המייצג את התנועה - שררו פערים בין המצע הרעיוני המוצהר ובין העשייה בפועל . מאז תחילת העלייה הציונית לארץ נאלצה ההסתדרות הציונית להתמודד עם המתח שבין האידאולוגיה ובין האילוצים הנובעים ממצבים פוליטיים משתנים . מציאות דומה נוצרה גם לאחר הקמת המדינה , אף כי הבעיות היו אחרות . באיזו מידה השפיע האתוס של 'קיבוץ הגלויות ' על מדיניותה של ההסתדרות הציונית ועל פעילותה למען העלייה , ומה היתה משמעותו לאחר הקמת המדינה - סוגיות אלה ואחרות נדונות במחקרים שלפנינו . במאמרו של זאב ספראי 'התלמוד הבבלי כתשתית רעיונית לעלייה לארץ' נבחנות גישות החכמים ביחס לעלייה כפי שהן משתקפות בתלמוד הבבלי . סגולותיה הרוחניות של הארץ וחשיבות הישיבה בה באו לידי ביטוי הלכתי ברור ומחייב במצוות שנתייחדו לארץ ישראל ; ואולם , החוקר מדגיש את הסתירה הקיימת בין המערכת הערכית והרגשית ובין מימושה כחובה הלכתית . בתלמוד אין צו או הוראה ברורה לציבור שומרי המצוות לקום ולעלות לארץ . מערכת הערכים והאמונות המוצגת בתלמוד אינה מחייבת הגשמה מעשית . צדו השני של המטבע בשאלת העלייה לארץ הוא היחס לקיום היהודי בגלות . םפראי מתאר יחס של השלמה עם החיים בגלות , ולאו דווקא מתוך כורח . המסר המשתמע מן התלמוד אינו מורה על ערעור המצב הקיים או על חובה להינתק מן הגלות . העמדה המסורתית גורסת שהשכינה גלתה עם ישראל מארצו , והיא שורה אפוא על העם בכל

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help