sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ההנהגה העצמית של היהודים בארצות האםלאם במאות ה 7 עד ה 12 מנחם בן ששון א . מסגרת הזמן והמקום . 1 העולם כיבושי האםלאם ( 732-634 ) שינו באחת את מפת העולם ואת תכניו . הם הכניסו לתולדות האנושות ממד פוליטי חדש וכן תכנים תרבותיים ורוחניים בעלי ייחוד . בתולדות ישראל נודעו לשינויים אלה משמעויות מרחיקות לכת הן מצד צורת החיים והן מצד התכנים הרוחניים של בני קהילות ישראל . שינויים אלה פתחו תקופה חדשה בתולדות עם ישראל , תקופה שזכתה לכינוי הלא הולם ימי הביניים . מתאים יותר לכנות תקופה זו , מצד הישגיה ומורשתה , תקופת הגיבוש וקביעת דפוסי החיים של עם ישראל . עצמת התנופה של הכיבושים האסלאמיים פינתה את מקומה לקדחת התארגנות של האםלאם במסגרת הח'ליפות , שהשתרעה מן האוקיינוס האטלנטי ועד לגבולות הודו וסין . בימי שלטונה של הח'ליפות התפתחו דפוסי שלטון ריכוזיים , מגמות לממשל מאורגן ומסודר ונוהלי תקשורת מתוקנים בין חלקי האימפריה . עצמה זו של מנהל וההישגים של גיבוש הח'ליפות התגלו במלוא כוחם במחצית הראשונה של האלף הראשון של כיבושי האסלאם . אמנם גם בחמש המאות הללו היו עליות ומורדות בהישגי הח'ליפות , ואחדותה הייתה לכותרת בלבד , בגלל מגמותיהם של כוחות פורשים לבטא את עצמאותם ולרשת את הכוח המרכזי , הח ' ליפות . אך לאחר המאה ה 12 התרבו הכוחות המפצלים , כוחות לא מוסלמיים חדרו לאימפריה המוסלמית , רקמת הכלכלה נקרעה , וחלפו ימי השיא של האסלאם בתולדות העולם . בחמש המאות הראשונות התפתחה בח'ליפות תרבות חדשה , שהייתה מזיגה של מורשת רוחנית שהובאה מחצי האי ערב עם מורשת העולם ההלניסטי הרומי . אלה ואלה נוצקו אל לשון חדשה , השפה הערבית , ואל דת חדשה , דת האסלאם . כשם שהיו לאימפריה עליות ומורדות והיא נכנסה לתקופה של שקיעה בשלהי המאה ה , 11 כך היה גם באשר לתכנים התרבותיים ולתנופת היצירה שליוותה את שנות הגאות הפוליטית והכלכלית .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help