sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

היסטורית כוללת ורחבה . התפתחות השלטון העצמי היהודי הושפעה לא רק מתמורות במעמדם המשפטי והחברתי של היהודים , אלא גם מהתפתחויות פוליטיות וכלכליות בחברה הנוכרית הסובבת שבתוכה חיו ופעלו היהודים . השלטון העצמי והקהילה במרכזו הושפעו בין השאר מעליית הערים והתפתחותן במאה ה 12 ולאחריה ; מגידול כוחם של העירונים והפיכתם ליסוד מרכזי בחברה האירופית ; מעליית חשיבותו של הפרט באירופה הנוצרית במאה ה ; 12 מעליית כוחה של הכנסייה החל במאה ה 10 ומהמאבקים בינה ובין המלכות על סמכויות השלטון ; מהריבוד החברתי בתפוצות ישראל , כולל עלייתם של חצרנים , בנקאים וסוחרים עשירים בח ' ליפות המוסלמית ובאירופה הנוצרית ; מהתפתחות חיי הרוח בתפוצות ישראל , כולל המאבקים על תוכני ההשכלה בין פילוסופים , מקובלים וחסידים . כל דיון בהתפתחות הקהילה היהודית בתקופה האמורה חייב להיזקק לגורמים אלה . גדולה במיוחד הייתה השפעת העיר הנוצרית החל במאה ה 12 על סדרי ארגונה ותפיסותיה המשפטיות של הקהילה היהודית : 'אבל גם עכשיו , כמו בתקופה העתיקה , אין השפעה חיצונית זו נוגעת ביסודות הארגון היהודי ; היא אינה יוצרת דבר חדש בישראל . הקהילה היהודית מקבלת מן העיר הנוצרית רק את הדברים העוזרים לה להגשים את מטרותיה האימננטיות שלה ולהביא אותן לידי הכרה עצמית והגדרה ברורה . ' התפקידים המרכזיים של הקהילה היהודית בחיי הדת והחברה ועמידתה כתריס בפני המרה וטמיעה הביאו את חכמי ישראל בימי הביניים ובראשית העת החדשה לטרוח הרבה כדי לבסס את כוחה ואת סמכויותיה . המונח 'קהילה קדושה ' המצוי במקורות מאותם ימים , איננו בגדר מליצת לשון גרידא . רבים מן החכמים היו נכונים להעניק לקהילה סמכויות שלטוניות רבות ערך אף יותר מאלה שהוענקו לבית הדין המקומי , למרות שרבים ממנהיגי הקהל נעדרו כישורים הלכתיים הולמים ונפלו ברמת ידיעותיהם מתלמידי חכמים שישבו בבתי הדין . העדות המרשימה לכך היא מתן זכות חקיקה לקהל באמצעות תקנות הקהל בעניינים פוליטיים , אדמיניסטרטיביים , דתיים וכלכליים . תקנות אלה נתפסו כמחייבות אלא אם כן היה בהן עוול ברור או הפרה של מצוות התורה . בפועל קיבלה הקהילה זכויות של בית דין וסנהדרין , ולעתים אף גבר כוחה על שני אלה : דברים אלו נראין פשוטים בעיני שאתם רשאים לעשות כפי מה שנראה בעיניכם . שלא נאמרו אותן הדברים שאמרתם אלא בבית דין שדנין על פי דיני תורה כסנהדרין או כיוצא בהם . אבל מי שעומד על תקוני מדינה אינו דן על הדינים הכתובים בתורה ממש אלא לפי מה שהוא צריך לעשות כפי השעה . 3 בער , שם , עמ ' 4 . 28 תשובות הרשב '' א , חלק ד , שאלוניקי תקס '' ג , סימן שיא .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help