sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

גדרים אלטרנטיביים לבידול הסוציולוגי והאקולוגי של הקהילה הישנה נוצרו בתנאים החדשים שבהם מצאו עצמם שלומי אמוני ישראל . אין לתמוה על כך שהאורתודוכםיה חברה במהרה אל אותם ארגונים וולונטריים שמילאו את מקום ה ' קהל' במזרח אירופה ובארצות ההגירה שאליהן עקרו המוני יהודים מן האימפריות הרב לאומיות . החסידות והישיבות הליטאיות , שנולדו ערב המפגש החריף עם תמורות העת החדשה , נעשו למוקדי הארגון האורתודוכסי במאה ה . 20 ההבדלים שהיו בין טיפוסים של הארגון העצמי היהודי כפי שהתפתח בעת החדשה , נובעים לא רק מן השוני שהיה בין דפוסי הארגון של בני תפוצות שונות בחברה המסורתית . אכן , האופי המיוחד של דפוסי הארגון הקהילתי שנהגו בתפוצה האשכנזית , הספרדית , הצפון אפריקאית או המזרחית השפיע לא מעט על גלגוליהן המודרניים של הקהילות . אולם נראה כי למסורות הפנימיות היה משקל מועט יותר בקביעת גורלה של האוטונומיה היהודית מאשר להשפעת נסיבות היסטוריות חיצוניות . שלושה גורמים השפיעו על התגבשות הקהילות בעת החדשה וקבעו במידה רבה את דמותן המיוחדת : א . המדינה המודרנית שבתחומיה נמצאה הקהילה . חוקי המדינה קבעו במידה רבה את קצב השינויים בשלטון העצמי היהודי והכתיבו את תוחלת החיים שלו . מבנה הממשל שבו שולבו מוסדות האוטונומיה טבע חותמו בצורות הארגון . קצב התמורות שחלו בשלטון העצמי היהודי היה אחר בגליציה שבמלכות אוסטריה , שבה בוטל ה ' קהל' עוד בסוף המאה ה , 18 מאשר באימפריה הרוסית , שבה המשיך מוסד זד , להתקיים עד אמצע המאה ה . 19 ב . הזמן . קהילות דומות בהרכב האוכלוסייה ובמסורת הארגונית הטרום מודרנית שלהן הגיבו בצורה שונה לחלוטין לאתגרי המודרניזציה באמצע המאה ה 18 ובשלהי המאה ה . 19 כך , למשל , הקימו מהגרים יהודים מתחומי מלכות פולין ליטא שהגיעו לבסרביה ( אז בגבולות האימפריה העות ' מאנית ) קהילות דומות לקהילות המוצא שלהם . הם נטו להעתיק את צורות הארגון הישנות והמוכרות אל מקום מגוריהם החדש , ממש כשם שעשו מהגרים יהודים מאשכנז לפולין משך מאות שנים . דבר שונה לחלוטין קרה למהגרים מקהילות מזרח אירופה שהגיעו לאמריקה הצפונית והדרומית כמה עשרות שנים מאוחר יותר . מהגרים אלה יצרו דפוסי התארגנות חדשים ובלתי מוכרים להם מן המולדת הישנה . ג . המקום . חשיפתן של קהילות היהודים לתמורות המדיניות ולזרמים הרעיוניים החדשים התרחשה בקצב שונה בארצות שונות . בימים שבהם כבר לא נותרו בארצות מערב אירופה קהילות שנהנו מאוטונומיה נוסח התקופה הטרום מודרנית , עדיין התקיים באימפריה הרוסית שלטון ה ' קהל . ' ברוסיה ביטלה הממשלה בשנת 1844 את ה ' קהל' ושמה קץ לארגון הפורמלי המוכר , שהתקיים בחלק זה של מזרח אירופה משך מאות שנים . בתימן , לעומת זאת , עדיין ניהלו היהודים את חייהם במאה ה 20 על פי 'תנאי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help