sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

השונות שלא נעלמו עם ביטול ה ' קהל' נטלו רבים מן התפקידים המסורתיים של השלטון העצמי הישן . ארגונים אלה לא נזקקו להכרה רשמית מצד הממשלה . כוחם היה בחיבור המסורתי בין אמונה דתית לארגון חברתי . הצדיק החסידי , ראש הישיבה הליטאית וראשי ה ' חברות ' ( ללימוד , לצדקה או להסדרת עניינים מקצועיים של אומנים ובעלי מלאכה ) מילאו את מקומם של הפרנסים , קבעו תקנות , הסדירו עניינים כלכליים וקיימו הלכה למעשה את מערך הקשרים המסורתי מול אתגרי העת החדשה . תנועת ההשכלה במזרח אירופה מילאה אף היא , במובן מסוים , תפקידים שהיו קודם לכן בחזקתו של הארגון הקורפורטיבי הטרום מודרני . כך , למשל , יצרו המשכילים 'חברות ' מקבילות לאלו שמן הטיפוס המסורתי וקיימו ביניהם רשת קשרים שהשתרעה על פני מרחבים גדולים . המשכילים ביקרו בחריפות את החסידים , וגינו את מה שראו באופי הפוליטי של ארגוניהם . אולם בה בעת ראו את מעשי עצמם כגירסה המתוקנת של הפעילות החברתית בקרב החברה היהודית . המשכיל הגליצאי יוסף פרל , ( 1839-1773 ) נתין נאמן של מלכות אוסטריה , כתב ברוח זו על החסידים , וחשף את חוסר נאמנותם למדינה . בארגונים הוולונטריים המזרח אירופיים נמשך החיבור הטרום מודרני בין מהות דתית לזהות אתנית ומעמדית ימים רבים לאחר שבוטלו הארגונים הפורמליים הטרום מודרניים . יש לשער כי עוצמתה של ההתעוררות הלאומית החדשה דווקא בארצות מזרח אירופה הייתה קשורה בקיומו של החיבור הזה גם בימים שבהם כמעט ועבר מן העולם במדינות מערב אירופה . האורתודוכסיה , זרם מודרני מרכזי נוסף שהופיע בעת החדשה , ניסה אף הוא להציע חלופות להעלמותה של הקורפורציה הטרום מודרנית . י' פרל , על מהות כת החסידים ( מהדורת א' רובינשטיין , ( ירושלים תשל"ז , עמ ' . 150-133 לעניין יחסם של המשכילים ל'אוטונומיה ' של עדות החסידים בתוך האימפריה הרוסית ראו : י ' ברטל , 'פינסק של מעלה ופינסק של מטה : חסידים ומשכילים , מציאות ובדיון , ' בתוך : ד' אסף , י ' ברטל , א ' הולצמן , ח' טורניאנסקי , ש ' פיינר , י ' פרידלנדר ( עורכים , ( מווילנה לירושלים , מחקרים בתולדותיהם ובתרבותם של יהודי מזרח אירופה מוגשים לפרופסור שמואל ורסס , ירושלים תשס '' ב , עמ' . 271-266 על פעילותם החברתית ה ' חלופית ' של המשכילים ראו : מ' זלקין , בעלות השחר , ההשכלה היהודית באימפריה הרוסית במאה התשע עשרה , ירושלים תש " ס , עמ ' . 151-139 ב " צ דינור ( ובעקבותיו ש ' אטינגח הבליטו במחקריהם את המשכיות קיומו של הארגון היהודי הוולונטרי ברוסיה כיסוד מרכזי בקיום הישות הלאומית במזרח אירופה . ראו : ב"צ דינור , ' דמותה ההיסטורית של היהדות הרוסית ובעיות החקר בה , ' הנ"ל , דורות ורשומות , מחקרים ועיונים בהיסטוריוגראפיה הישראלית בבעיותיה ובתולדותיה , ירושלים תשל"ח , עמ' ; 211-220 י ' ברטל , 'מזרח אירופה כמוקד של תולדות היהודים בעת החדשה : עיון ראשון במשנתו של פרופסור שמואל אטינגר ז " ל , בתוך : ש ' אטינגר , היסטוריה והיסטוריונים , ירושלים תשנ " ג , עמ ' ; 30-27 הנ " ל , 'תגובות למודרנה במזרח אירופה : השכלה , אורתודוכסיה , לאומיות , ' ש' אלמוג , י' ריינהרץ וא י שפירא ( עורכים , ( ציונות ודת , ירושלים תשנ " ד , עמ ' . 32-21

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help