sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המהפכה הצרפתית אמרו דברים דומים על האוטונומיה היהודית מתנגדי הענקת זכויות אזרח ליהודי הממלכה ומי שתמכו באמנסיפציה . אלו ואלו סברו כי ה'אומה' ( Nation ) היהודית בצרפת מזיקה , עוינת וחייבת לעבור מן העולם ( או , לחלופין , להתמיד בקיומה , אך בלא שהיהודים יזכו באזרחות הצרפתית . ( קלרמון טונר , שצידד באמנסיפציה של היהודים , קבע במפורש : מן היהודים בתור אומה , יש לשלול הכול , אולם ליהודים כפרטים יש לתת הכול . אין להעניק הכרה לשופטים שלהם . רק אלה שלנו חייבים להיות שופטיהם . יש לסרב להעניק תמיכה לקיום המתמשך של חוקי ההתאגדות היהודית . אל להם להיות במדינה גוף פוליטי ואף לא מעמד . עליהם להיות אזרחים כפרטים . יאמרו לי , הרי אינם רוצים להיות אזרחים , ובכן אם אין הם רוצים בכך , שיאמרו זאת , ואז , הבה נחרים אותם . הימצאות חברה של לא אזרחים במדינה היא פסולה , ולא כל שכן של אומה בתוך אומה . מה שאמור היה לשרוד עם ביטול הקהילה הטרום מודרנית בהוראת השלטונות היה ארגון יהודי מסוג חדש לחלוטין : עדת מאמינים דתית המטפלת ב'צורכי הדת ' של חבריה . בין אמצע המאה ה 18 לסוף המאה ה 19 עברו כל קהילות היהודים באירופה וברבות מארצות אגן הים התיכון תהליך דרמטי של חיסול הקורפורציה המסורתית והמרתה ב ' קהילות פולחן . ' ארגונים חדשים אלה היו לעתים חלק מן המנגנון הממשלתי , דוגמת הקונםיםטוריה של יהודי צרפת שנוסדה בתקופת שלטונו של הקיסר נפוליון . מודל הקונםיםטוריה הצרפתי פרץ אל מעבר לתחומי יבשת אירופה עם התפשטותו של הקולוניאליזם הצרפתי בארצות צפון אפריקה . באופן פרדוכסלי למדי חיזקה התמורה הזאת את מעמדו של הרב , שהיה קודם לתמורות פקיד שכיר של קהילה אוטונומית . הוא עלה למדרגת מנהיג עיקרי במקום שבו נעלמו הפרנסים והתבטלו כל התפקידים החברתיים והכלכליים של ה'קהל . ' בדומה לכך עלה מעמד בית הכנסת : בעוד שבקהילה הישנה הייתה הדת חלק בלתי נפרד מכלל החיים , נותר בית הכנסת האתר הציבורי היחיד שבו התקיימו חיי הדת בחברה היהודית המודרנית . לצידן של 'קהילות הפולחן' שזכו להכרה פורמלית מטעם השלטונות במדינות אירופה המערבית והמרכזית ובארצות צפון אפריקה , התפתחו במאה ה 19 חלופות נוספות לקהילה המסורתית שחדלה להתקיים . בחלק המזרחי של התפוצה האשכנזית תפסו את מקומו של ה'קהל' ארגונים וולונטריים שנוצרו עוד קודם לביטול האוטונומיה בידי השלטון . עדות החסידים , הישיבות העל קהילתיות ( שהראשונה בהן הייתה בוולוז ' ין משנת ( 1803 וה'חברות' מ ' גרץ ( עורך , ( המהפכה הצרפתית והיהודים , דיוני האספה הלאומית , , 1791-1789 ירושלים תשמ " ט , עמ' . 60

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help