sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

איבדו בהדרגה את מוחלטותם , או שנדחו מפני חלופות פילוסופיות , מדיניות וכלכליות . במקביל לתמורה הרעיונית ולשינוי התודעתי התרופפו והלכו מוסדותיה של השיטה הקורפורטיבית , והיטשטשו , או אף נפרצו , הגבולות בין מעמדות , קבוצות אתניות ועדות דתיות . אחד מסימניה המובהקים של העת החדשה בתולדות עם ישראל , בין שהחלה עם עליית כוחה של המדינה הריכוזית , בין שנולדה מתוך עליית המשק הקפיטליסטי , או בין שנפתחה בעלייתה של הנאורות האירופית , היה האיום על עצם קיומו של שלטון עצמי יהודי . השליטים האבםולוטיםטים שמשלו בממלכות אירופה במאות ה 17 וה 18 ראו בגופים הקורפורטיביים האוטונומיים גורם מתחרה בכוח הממשל המרכזי וביקשו להחליש את השפעתם ולצמצם , או אף לבטל , את עצמאותם ; הקפיטליזם המתפתח עקר מתוך ההויה המסורתית קבוצות חברתיות , ביטל זיקות פאודליות ומוטט אליטות מנהיגות שניהלו את המערכים הקורפורטיביים ; פילוסופים באנגליה , סקוטלנד , צרפת וגרמניה הגו תורות מדיניות ומשנות כלכליות שבישרו את קיצן של קהילות שהיו מיוסדות על עקרונות דתיים , זכויות יתר מורשתיות וייחוד דתי , אתני או לשוני . עקרון טובת המדינה , שהנחה את פקידי הממשל במדינות הריכוזיות שצמחו באירופה , לא כוון באופן מיוחד נגד השלטון העצמי היהודי . הקפיטליזם לא מוטט דווקא את החברה המסורתית היהודית והוגי הדעות של תקופת הנאורות האירופית לא התמקדו במיוחד ביהודים - השלטון העצמי היהודי נחשף לכוחות מדיניים וכלכליים ולזרמים רעיוניים ומדעיים ששינו את הכל . אולם מקומם המיוחד ( אם גם השולי , לעתים קרובות ) בתוך החברות השונות שבתוכן ישבו היהודים הוליד מסלול היסטורי ייחודי , מסלול שבו עברה האוטונומיה היהודית את משברי העת החדשה . הוגי דעות ופקידי שלטון עסקו לא מעט בשאלת ייחודה של האוטונומיה היהודית . הקהילה היהודית האשכנזית , שהתקיימה במלכות צרפת , בנסיכויות גרמניה ובשתי האימפריות שבהן ישבו רוב יהודי העולם במאה ה - 18 ההבםבורגית והרוסית - נראתה להם כגורם מפריע מבחינה מדינית . הם נטו לחבר בין דת היהודים , ובמיוחד בין השפעתו המכרעת של התלמוד בחיים המסורתיים , לבין מה שנראה להם כאופי הפוליטי המיוחד של אומה בדלנית , שונאת זרים ומזיקה לרווחתם הכלכלית של נתיני הממלכה . לא מעטים מאנשי תנועת ההשכלה היהודית , שצמחה בתוך קהילות התפוצה האשכנזית , היו שותפים לביקורתם של הפילוסופים ואנשי המנהל . אף הם סברו כי השלטון העצמי היהודי מעכב את שילובם של היהודים כנתינים מועילים בממלכות שבהן הם יושבים . אלו , כמו גם אלו , ביקשו להפריד בין היסוד ה'פוליטי' ליסוד ה ' דתי' בחברה היהודית . מוסדות הקהילה הישנה , שהיו בגדר ארגון 'פוליטי , ' נדונו לביטול , והדת היהודית עצמה נראתה גם היא טעונת 'טיהור ' מן היסודות המדיניים הגלומים בה . דימוי הקהילה היהודית כאויב הסדר המדיני הראוי היה משותף לשליט האבסולוטי הנאור מזה ולמחוקק הרפובליקני המהפכני מזה . בדיונים שנערכו באספה הלאומית הצרפתית בראשית ימי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help