sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

א , : 51 [ ובבתים ץשךה עם דימדומני חמה ] לןךמה השבת ... ודינו נגמר לעבוד את האדמה את הטורים צריכים לחלק אחרת , ואז להשלים את החסר כזאת : ובשתים עשרה עם דמדומי [ חמה ] / קדמה השבת [ ופדתהו מאשמה ] / ודינו נגמר לעבוד את האדמה . יניי מתייחס כאן למקור שהשבת הצילה את אדם הראשון מעונש . הדבר מופיע בכמה מקומות בשינויי נוסח , ואחד מהם מובא בהערות המהדיר . לצרכנו נביא כאן שנים מהם : הביא עליו איפופוסין , בא השבת ופינהו ( ת '' ב , תזריע , יא ;( השבת פדה ( בח '' נ : פדת , פינה , פינת , פנה ) אותו מן הדין ( מדרש תהלים ה -.ג . ( אשר לנוסח פינה , פנה פירושו : לפטור מעונש , לשחרר כפי שימושו בכמה מקומות ( השוה זולאי ידיעות המכון וכוי , חלק ו , עמי ריב . ( וכן משתמש יניי בפועל זה במובן זה להלן : ו , , 68 ובהערות המהדיר שם , וכן להלן : ו , ; 41 קכג , , 6 ובהערותי שם . בכל זאת יש להעדיף את השלמתי כאן : קדמה השבת [ ופדתהו מאשמה ] משום שיניי משתמש במלה דומה בהקשר זה להלן : נז , : 20 גולם יציר כף גאלה שבת . אשר לביטוי עצמו יש להשוות הלשון , והוא יפדה את ישראל מכל עונותיו ( תהלים קל , ח ;( ויפדו העם את יונתן ולא מת ( שמ"א יד , מה . ( את השם "אשמה" ניתן לתפוס לא רק במובן חטא אלא אף במובן עונש על חטא כמו בפסוק , תאשם שומרון ( הושע יד , א . ( וכך מתפרש גם השם עון בפסוק , גדול עוני מנשוא ( בראשית ד , יג , ( ובאבן עזרא שם . א , : 53 ומזמור שיר ל [ יום השבת ] להנעימה / וגם [ להו ] דות לצ » יר אשר פעולתו שלימה המהדיר מעיר לנכון שהפייטן מושפע מלשון המאמר על הפסוק : הצור תמים פעלו ( דברים לב , ד : ( הצייר שהוא צר את העולם ... תמים פעלו , פעולתו שלימה על כל באי העולם ( ספרי , דברים , פי' שז . ( אך יש להוסיף , שביסודו מתייחס יניי למה שנאמר בסוף מזמור שיר ליום השבת , להגיד כי ישר ה' צורי ולא עולתה בו , אלא שהשתמש בלשון הספרי לשם הסברו של האמור בסוף מזמור זה . ואמנם גם הפסוק בדברים שם מסתיים ברעיון דומה ובמלים דומות : א-ל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא . א , : 56 ויום מימים אותו פירשתה הבדלת את יום השבת משאר הימים . יש להשוות לשון השאלה ששאל טורנוסרופוס את ר' עקיבא על השבת "מה יום מימים" ( ב"ר יא : ה , עמ' , ( 92 כלומר , מה שונה יום השבת משאר הימים . א , : 56 ובויאש ... פירשתה יש להשלים : ובראש [ מועדים אותו ] פירשתה , לאור העובדה שבפרשת המועדים נזכרת שבת בראש כל המועדים ( ויקרא כג , ג . ( והשוה להלן : נז , : 25 , 24 לכל קדמה שבת / מועדים טפלים לשבת . וכן נאמר בקידוש ליל שבת : כי הוא יום תחילה למקראי קודש . יש לציין , שיניי משתמש באותה מלה "פירשתה" בשני מובנים שונים - בצלעית הקודמת במובן להבדיל , ואילו כאן במובן לפרש ולבאר . א , : 57 כי באור אות 1 הקשיתה המהדיר מסביר לנכון , שהכוונה לליל שבת הראשון שבו היה אור כמו שנמצא במקורות . אולם נראה שהכוונה גם לדרש על הפסוק , ויברך אלוהים את יום השביעי ( בראשית ב , ג : ( ברכת ה' היא תעשיר ( משלי י , כב , ( זו השבת ... ר' ליעזר אומר בירכו בנר , ובי היה המעשה . פעם אחת הדלקתי את הנר בליל שבת ובאתי במוצאי שבת ומצאתיו דולק ולא חסר כלום ( ב"ר יא : א , עמ' . ( 86-88 ובמחזור ויטרי , עמ' 43 ו ,

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help