sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

א , : 2 [ ו [ .... יום ליום / וסהר מחווה דעת לילה ו [ י [ 1 ם מכיון שיניי מתייחס לפסוק , יום ליום יביע אמר ולילה ללילה יוזוה דעת ( תהלים יט , ג ) נראה להשלים . [ השמש מביע אומר ] יום ליום . אך לאור הפסוק הזה קשה למה לא נאמר בטור השני , וסהר מחווה דעת לילה ללילה . ונראה שיניי מפייט על פי המאמר : הלבנה הזו שלטת בלילה וביום ( ב"ר 0 ' עמ' , 42 והשוה שהש '' ר ו : י ומדרש תהלים כב : יב , ( ולכן אמר שהסהר מחווה דעת גם בלילה וגם ביום . א , : 24 [ כו ] לם אליף יסבירון ולא 1 כל רצים / בימים ובנהרות .... על פי התוכן והחרוז נראה להשלים : בימים ובנהרות [ בנחלים ובביצים . [ אגמי מים ( ישעיה יד , כג ) מתורגם : ביצין דמיא . וכן הוא בלשון חכמים : מי ביצים ( משנה , פרה ח : י . ( השוה סנהדרין ה , ב . והשוה שורה . 21 א , : 26 על מי תהומות [ ה ] ךכיב 1 סביבו לפי הצילום של הכת"י ( לוח מול עמ' 00 ו ) יש כאן שרידים של שני טורים , וצריך להעתיק כזאת : על מי תהתמות ה ] רכיבו ... / סביבו . א , : 35 ואין מספר [ לעופות ... [ השוה להלן : קנה 49 והערתי שם . , , א , : 36 [ ובצרה ] לחשם צהל צךלןך [ מ ] צפצפים ... / השלמת המהדיר אינה מתיישבת בניסוחו של הטור . ויש להשלים [ בצקון ] לחשם , על פי הביטוי צקון לחש ( ישעיה כו , טז . ( צהל צדקך : השוה : לצהל צדקתך ( קדושתא לשבת דברי , שורה . ( 94 א , : 39 ; 38 מיני ... לחשים / ומן הץפר היו נ > גשים / ועל הארץ ... ודי עפר ... נענשים ] / ובתוכם ניכסים וניכמסים / פירושי המהדיר אינם מניחים את הדעת , כי אין כאן רמז לא לענין קבורה ולא לענין כסוי הדם . כאן מתייחס יניי לבריאת הרמשים , ולא לבריאת החיות והבהמות כדברי המהדיר , שכן על זאת מדובר בחרוז הבא : ועוד מיני בהמה וכוי . את החסר נראה להשלים כך : [ על האדמה ] מיני [ רמשים ] להשים / ומן העפר היו נעשים / ועל הארץ [ ח ] ורי עפר [ היו ] נעשים / ובתוכם ניכסים וניכמסים . השלמתי "על האדמה" ולא "על הארץ" על סמך הלשון . חית הארץ למינה ... ואת כל רמש האדמה למינהו ( בראשית א , כה , ( וגם משום שבהמשך נאמר : ומן העפר היו נעשים , ועל אדמה נמצא הביטוי , אדמת עפר ( דניאל יב , ב . ( א , : 40 ועוד מיני בהמ [ ה ... [ שים / ומגוש השמ ... הם נעשים יש להשלים : ועוד מיני בהמה [ וחיה על הארץ לה ] שים . ובטור השני נראה לגרוס : ומגוש האדמה ... הם נעשים . בניגוד לרמשים שנבראו מן העפר ( שורה ( 38 נבראו החיות והבהמות , מגוש האדמה . וכן הוא בת"י לפסוק תוצא הארץ נפש חיה ( בראשית א , כד : ( תהנפק גרגישתא דארעא , וגרגישתא הוא תרגום של גוש ( איוב ז , ה . ( א , : 41 מהם גודרים ומהם מפריסים גודרים : בהמות דקות וכוי - המהדיר . ולא נראה , שכן גם בהמות דקות הן מפריסות פרסה . ונראה , שיש לקרוא "גוררים" ( ראה בצילום מול עמ' . ( 101 ופירושו : מעלי גרה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help