sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עדיין להתמודד בפומבי עם בעיית המיעוטים . היא מחריפה , כמובן , ככל שמתעלמים ממנה . השער השני של כרך זה מאורגן פחות או יותר בסדר כרונולוגי . הוא נפתח במאמרו של גבריאל הרמן , העוסק בשאלה אם אכן היו העבדים והגרים באתונה הקלאסית בגדר מיעוטים . הוא מתאר את החיץ המעמדי הנוקשה שהתקיים בין האזרחים באתונה מצד אחד לבין שני המעמדות האחרים שחיו בעיר מצד שני . חיץ זה התקיים בחברה שהביאה את עקרון השוויון לידי קיצוניות חסרת תקדים , ואת הפרדוקס הזה מבקש הרמן להסביר בעזרת הקבלה לתפיסות הגזעניות שהתפתחו במהלך המאה ה . 19 אלה וגם אלה , כך הוא טוען , הוציאו קבוצות מסוימות מתוך המין האנושי ואיפשרו בדרך זו לקיים בו בזמן אידיאולוגיה שוויונית ופרקטיקה של אפליה חסרת תקדים . בשני המקרים , בראשית המסע ההיסטורי שלנו כאן ולקראת סופו במהלך המאה ה , 19 הביא הצורך באחידות ובהומוגניות לידי הוצאתו מן הכלל של ה"אחר " ואף לידי שלילת אנושיותו . צרכיה המיוחדים של חברה השואפת לאחידות מסתברים כמכריעים גם במקרים אחרים , המתוארים במאמרים המופיעים בשער השני . כך , למשל , נסבלת נוכחותם של ה'מוזערבים , ' אותו מיעוט נוצרי בספרד תחת השלטון המוסלמי , ונתאפשרה שמירת זהותם המיוחדת . מאוחר יותר , בעקבות הרקונקיסטה , נדרשה מהם אסימילציה מלאה דווקא במסגרות של החברה הקםטיליאנית הנוצרית , שהחשיבה אחידות דתית ותרבותית יותר מכל . שילוב בין עמדות היסוד של השלטון הקיים כלפי קבוצת המיעוט ובין גמישותה של זו ויכולתה לספוג השפעות ולמתן ניגודים , שילוב זה הוא שמסביר את ההבדלים שנתגלעו במחקרו הראשוני והמפורט של דייגו אולשטיין על מיעוט זה . מאמרו של רוני ויינשטיין מטפל במערכת יחסים דומה במקצת , אם גם בהקשר שונה לחלוטין . הוא עוסק בתהליך סגירת היהודים בגטאות באיטליה של תקופת הקונטר רפורמציה . גם כאן לא היה צורך בנקיטת אמצעים כה חמורים כל עוד התקיימה זהות נוצרית ברורה וחד משמעית , ששום קהילת כופרים יהודית לא יכולה היתה לערער . רק בעקבות הרפורמציה נעשה בידודם של היהודים חיוני . אלא שהקמת הגטו , לפי תיאורו של ויינשטיין , לא נתפסה בדרך כלל על ידי היהודים כאסון , והיו אף מקרים שבהם נהגה הקהילה לחוג את יום הקמתו . כמו במסגרות של רובעים עירוניים אחרים באותה עת , איפשר להם הגטו קיומם של חיים בסביבה הומוגנית , תוך פיתוח דפוסי הזדהות נפרדים וסימונם של מקומות קדושים וגיבורים מקומיים . מאמרו של אפריים שוהם שטיינר משאיר אותנו במסגרת המילייה היהודי אך לוקח אותנו שוב אחורנית בזמן , אל שלהי ימי הביניים ואל עולמם של חסידי אשכנז . תוך שימוש ב ' םפר חסידים ' מבקש המחבר להציג את יחסה של החברה היהודית דאז לבעלי מומים מכל הסוגים , דהיינו את יחסה של קבוצת מיעוט אל ה ' אחר ' שבקירבה . היחס ל'אחר ' אף עומד במרכז מחקרה של יוכי פישר ינון , הדנה בגבולות הזרות והשוני

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help