sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היחס למיעוטים ניתן כמובן גס ללמוד על חברת הרוב עצמה . אך גם העיסוק בקבוצות ' השוליים ' עצמן , בזרים ובשונים למיניהם , יש לו היום הצדקה מלאה . בשנת תשנ " ז , אומנם באיחור מה , החליטה גם החברה ההיסטורית הישראלית להקדיש לנושא זה את הכנס השנתי שלה . לפנינו חמישה עשר מאמרים שלוקטו ועובדו לפרסום בעקבות הכנס . הם מובאים בשני שערים : הראשון מוקדש בעיקרו לסקירת היחס שבין מיעוטים לחברת הרוב בפרקי זמן שונים ובתרבויות שונות , ואילו השני כולל עבודות ממוקדות יותר , שעניינן יחסים של מתח וקונפליקט בתוך קבוצות המיעוט , שאלות של כינון זהות והחלפתה , ומקרי מבחן לתהליכי השתלבות מכל הסוגים - מודעים יותר ומודעים פחות , מוצלחים יותר ומוצלחים פחות . פותח את הכרך מאמרו של אביעד קליינברג בשאלת האחדות והריבוי בחברת ימי הביניים . בהקשר מוקדם זה , כפי שכבר הוזכר לעיל , אין בעצם מובן למונח 'מיעוט . ' הריבוי החברתי נתפס אז כחלק ממצבו המפורד והמפוצל של האדם , וזכויותיו של הפרט הוגדרו מכוח השתייכותו לקבוצה . היה זה , מסביר קליינברג , מצב של "פלורליזם לא אידיאולוגי , " שהתקיים בפועל , למרות החזון של חברה נוצרית אחידה , שהכירה בעצם רק בהבדלים שבין הדיוטות לאנשי הכמורה ובין מאמינים ללא מאמינים . אלא שמאז שלהי המאה ה , 12 עם ראשיתו של עידן חדש , רצוף מתח ושינויים , התפתחה באירופה הימי ביינימית , על פי קליינברג , "היפוכונדריה אפיסטמולוגית" ונתחזק הצורך בהגדרה עצמית ברורה . המינות העממית בתקופה זו ערערה את הביטחון העצמי של הכנסייה והפכה את החברה הנוצרית ל"חברה רודפת , " שהתקשתה לקבל את קיומם של זרים ושונים בתוכה . בתוך כך השתנה גם מצבם של היהודים . כמו זרים אחרים גם גורלם נקבע בעיקר על פי התמורות שעברו על חברת הרוב באותן השנים . מעל הכל היו אלה הצרכים הפסיכולוגיים של חברה זו והתנאים החברתיים המשתנים בה , שהכתיבו והגדירו את מעמדם של המיעוטים בתוכה . הדבר נכון גם לגבי מצבם של היהודים מאז אמצע המאה ה 16 במזרח אירופה , כפי שמראה ישראל ברטל במאמרו . שם , הוא טוען , השתנה מעמדם בהתאם ליחסי הכוחות בין מנגנון המדינה הריכוזית , ששאף לשלב גם אותם כנתינים , לבין מגמות הבדלנות של הקבוצות האתניות השונות באימפריות הרב לאומיות ששלטו באזור זה עד לתוך המאה ה . 20 ריבוי של מיעוטים הוא אכן אופייני במיוחד למרכז אירופה ולמזרחה , אך משאנו פורצים את המגבלות הגיאוגרפיות של יבשת זו , מסתבר שאין הוא ייחודי לאזורים אלה בלבד . בסקירתה של עפרה בנג ' ו על ארצות ערב אנו מתוודעים לדיון , הראשוני משהו , המתקיים שם לאחרונה בנושא המיעוטים . גם היא מתארת סביבה הרוויה במתח בין הקבוצות השונות , דתיות ואתניות כאחת , אך המסרבת בעקשנות להכיר בחשיבותה של הבעיה ובחומרתה . מדינות הלאום במזרח התיכון , שזהותן מורכבת ותחושת הביטחון שלהן בכוחן האינטגרטיבי היא לעתים רופפת , מתקשות

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help