sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הברית , אפשר היה עדיין לדבוק בתקווה של "כור ההיתוך " המיתולוגי , אשר יטשטש זהויות פרטיקולריות ויצור אדם חדש . וגם ימיה של התקווה הזו , כידוע , היו קצרים . לאחרונה , כך נדמה , הולכת ומתגבשת גישה חדשה לנושא כולו . הכמיהה לגיוון חברתי , כמיהה שהיתה בעבר מנת חלקם של הוגים יוצאי דופן , וההכרה בערכו של הגיוון כתמריץ ליצירתיות וכמסד לעושר תרבותי , הופכות להיות קו מנחה מרכזי במחשבה ובמעשה הפוליטיים היום . בעולם שאחרי מלחמת העולם השנייה ולאחר שואת יהדי אירופה , בעידן של דה קולוניאליזם נרחב וחסר פשרות , נראות עתה כל הגישות הקודמות לשאלת המיעוטים מיושנות ובלתי רלוונטיות . החיפוש אחרי 'שורשים ' והדגש על זהויות אמריקניות 'של מקף , ' דהיינו אלה של האיטלקים האמריקנים , האירים האמריקנים או היהודים האמריקנים , מבליטים את הצורך בהדגשת ייחודיותן של קבוצות רוב ומיעוט כאחד . מול הכוחות המטשטשים כל הבדל שמביאים עימם החידושים הטכנולוגיים , בעיקר בתחום הקומוניקציה , ומול תהליכי גלובליזציה מהירים , מקבלות הזהויות האלה ערך מוסף . השבריריות של מהלכי האינטגרציה של מיעוטים , גם במדינות הלאום הוותיקות ביותר ובעלות הזהות הבוטחת והמגובשת ביותר , נעשתה היום כה גלויה לעין וכה מאיימת , שגם מדינות אלה עצמן נאלצות לחשוב עתה מחדש על מדיניות המיעוטים שלהן . ולבסוף , הפוסט מודרניזם הפך מצידו את רעיון הרב תרבותיות לסיסמה פוליטית רבת השפעה . מיעוטים מכל הסוגים הם היום במרכז הדיון הפוליטי . את הבעיה הזו שוב לא יהיה אפשר להסיר מסדר היום . במקביל הלכו גם ההיסטוריונים והתרחקו מן הסיפר ההגמוני של מדינת הלאום שלהם . בעוד שניסיונות מכיוון ההיסטוריה התרבותית מן הסוג הישן לא הצליחו מעולם לערער את העדפותיהם הברורות של מרבית העוסקים בתחום , היתה זו לבסוף ההיסטוריה החברתית החדשה , אשר שינתה לחלוטין את פני המקצוע במהלך ארבעת העשורים האחרונים . בהשפעת הניאו מרקסיזם לשלוחותיו , אסכולת 'האנאלי בצרפת והקבוצה לחקר תולדות המשפחה והדמוגרפית ההיסטורית בקיימברידג , ' הפך העיסוק בשאלות מסוג אחר , שאלות שלא נבעו עוד באופן כה ישיר משיקולי הכוח של מדינת הלאום , לזרם המוביל בהיסטוריוגרפיה של ימינו . ההיסטוריה של קבוצות חברתיות איננה עוד עניין אידיאולוגי , בעל ערך מדעי מפוקפק . היא משמשת עתה לא אחת כמוקד לעיסוק מקצועי מובהק ומושכת אליה היסטוריונים ותיקים וצעירים רבים . להיסטוריה החברתית יש היום אף יומרה להפוך ל'היםטוריה של החברה ' ולקחת תחת חסותה , כביכול , גם ענפים כמו היסטוריה פוליטית , למשל , או אפילו היסטוריה דיפלומטית . עתה , משנשברה ההגמוניה של העיסוק במדיניות חוץ , אפשר לשוב ולדון בפוליטיקה מתוך פרספקטיבה חדשה ומתוך עמדה של כוח . אפשר גם להתמודד עם היסטוריה תרבותית אחרת , זו ההולכת ותופסת את מרכז הבמה . מכל מקום , כפי שראינו , העיסוק במיעוטים הפך לאחרונה לא רק לגיטימי אלא אף חיוני . דרך חקר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help