sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

העיקרית שלו היא האומה האחת והבלתי ניתנת לחלוקה ; רק כאשר אחידות אתנית ותרבותית היו לסימן ההיכר של המדינה החדשה ; רק אז הפך מצבם של היהודים לבעיה ; רק אז , בעצם , נולדה "הבעיה היהודית " בצורתה המודרנית ועימר , הצורך למצוא לה פתרון . סיפור תולדות האמנציפציה הוא דוגמא מעניינת לבעיה שנוצרה בהקשר זה . למרות ההבדלים ביחס ליהודים במדינות אירופה השונות , הלכה והסתברה בכולן במהלך המאה ה 19 משמעותה של האמנציפציה כהענקת זכויות שוות מתוך ציפייה להפחתה משמעותית - ואולי אף להיעלמות - של כל ההבדלים התרבותיים בין היהודים לסביבתם . כידוע , העניקה המהפכה הצרפתית את שוויון הזכויות ליהודים כפרטים ולא ליהודים כקבוצה . מעבר לכך היתה טמונה במדיניות זו ההנחה , שבתנאים של שוויון יתנהל תהליך ההיטמעות שלהם ביתר קלות וביתר מהירות . בגרמניה , לעומת זאת , הוצגה מידה מסוימת של ביטול הייחוד היהודי מראש כתנאי לקבלת זכויות האזרח המלאות , והויכוח על האמנציפציה שלהם נסב תמיד סביב שאלת ההצלחה או אי ההצלחה של תהליך הטמיעה הנדרש . במקרה הראשון נתפסה ההתבוללות כתוצאה בלתי נמנעת ממש של האמנציפציה , ובשני - כתנאי לה . אלא שכך או כך , עקרון האחידות התרבותית היה קנה המידה העיקרי ליחס שהעניקה מדינת הלאום באירופה ליהודים . בכל המקרים היתה המטרה העליונה - השגת הומוגניות רבה ככל האפשר . אומנם מידה מסוימת של שוני נתקבלה כרע הכרחי גם במסגרת זו . מיעוט של פרוטסטנטים במדינה קתולית או של קתולים במדינה פרוטסטנטית היה נסבל , גם אם לא בלתי פרובלמטי . מדינת הלאום הצרפתית התגברה על הקושי הזה על ידי עקרון ההפרדה בין דת למדינה , ואילו עם הקמת מדינת הלאום הגרמנית , הפך מייד קיומו של מיעוט קתולי גדול ברייך החדש לבעיה קיומית , שמלחמת התרבות ( Kulturkampf ) של ביםמארק היתה רק הביטוי הפוליטי המובהק , אך לא היחיד , שלה . בבל זאת , בעוד שמידה של פלורליזם נוצרי נחשבה כבלתי נמנעת באירופה שלאחר הרפורמציה , קשה היה להשלים עם קיומה של קהילה יהודית נפרדת בעולם של מדינות לאום . הם הפכו בתוך כך , יחד עם קבוצות של זרים ושונים אחרים , ל'מיעוטים . ' בו בזמן , במסגרת תהליכי הדמוקרטיזציה של אירופה , הלכו והתגבשו גם כללים חדשים בנושא זה . הדגם הראשוני , של צרפת המהפכנית , אכן הכתיב , כבר מהתחלה , יחם של שוויון פורמלי כלפי כל אזרח ואזרח . ואילו הצורך לתת ביטוי לזהויות אחרות גם ברמה הקולקטיבית הלך והסתבר במהלך המאה ה , 19 עד שהוכר לבסוף כעיקרון מנחה בעת התגבשותה מחדש של אירופה לאחר מלחמת העלם הראשונה . היה זה למעשה כורח המציאות , בעיקר באותן מדינות חדשות במרכז אירופה , שנוצרו על סמך הרעיון של הגדרה עצמית , אך מצאו עצמן מייד מול קבוצות של מיעוטים בעלות הכרה לאומית שלא נפלה במאום מזו של קבוצות הרוב . רק במדינות של הגירה תמידית , כמו למשל בארצות

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help