sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ובאנגליה - כמעט ללא יוצא מן הכלל בנושא אחד בלבד : תולדות מדינת הלאום שלהם עצמם , תהליך התהוותה וגיבושו של כוחה היחסי במערכת הבינלאומית . מכאן נבע העניין שלהם בהיסטוריה דיפלומטית , ביחסי חוץ , ולעתים אף בנושאים עיקריים של מדיניות הפנים , בעיקר אלה שהשפיעו ישירות או בעקיפין על אותו מאזן כוחות אירופאי מסורתי או על המאבק על הבכורה ביבשת זו . פחות תשומת לב הוקדשה בדרך כלל ליחידות תרבותיות מקיפות יותר או למרכיבים תוך חברתיים , שנחשבו משניים מתוך נקודת הראות הזאת . רק לעתים רחוקות צמחו בתוך המימסד המקצועי הזה , המודרך על ידי העניין במאורעות הדרמטיים שבסיפור ההיסטורי ומוקסם על ידי דמויות המופת שהנהיגו אותם , אנשים שהתעקשו לעסוק בנושאים אחרים . כך צמחה , אומנם בשוליים , היסטוריה תרבותית , שהתמקדה לא אחת בזוטות ובפרטים , וכך גם התפתחו ניצנים ראשונים של היסטוריה חברתית , העוסקת במעמד הפועלים , בנשים ואפילו במיעוטים . גם ההיסטוריוגרפיה היהודית המודרנית החלה את דרכה בשולי ההיסטוריוגרפיה ההגמונית הזו של מדינות אירופה . גם היא נכתבה , כמעט ללא יוצא מן הכלל , בידי היסטוריונים יהודים ונשארה תמיד מבודדת במסגרות משל עצמה . נושאים מסוג זה התקבלו על ידי המימטי במידה מסוימת של סלחנות , אך בעיקר מתוך אדישות . המימטי ההיסטוריוגרפי היה אכן אירופוצנטרי לא רק במובן הגיאוגרפי אלא גם במובן התרבותי . גם זרים ושונים שישבו בתוכו ממש לא עניינו אותו . למרות זאת היו אלה דווקא תפיסת הלאום החדשה והמושגים החברתיים והמדיניים שהכתיבה מי שנתנו לראשונה משמעות למונח 'מיעוטים . ' במערכות החיים של המשטר הישן התקבלה בדרך כלל מידה מסוימת של פלורליזם - ויהיה זה פלורליזם אתני , לשוני , או דתי - כדבר מובן מאליו . לא היה זה כמובן הפלורליזם העקרוני והשוויוני , הזוכה היום לעדנה תחת הכותרת של רב תרבותיות , אלא פלורליזם מסוג אחר , הנשען בראש ובראשונה על היררכיה קפדנית ונוקשה . בראש ההיררכיה הזו עמדה קבוצה קטנה , האריסטוקרטיה , שהחזיקה בידיה גם את מוסרות השלטון וגם את מרבית הנכסים החומריים והרוחניים של החברה . לכל היתר היה מקום קבוע פחות או יותר במסגרת ההיררכיה הקיימת , כפי שזו התארגנה מתחת לאותה קבוצה קטנה , והם נאלצו למלא את החובות המוטלות עליהם ולקוות שיוכלו גם לזכות מעת לעת בזכויות מסוימות . אפילו היהודים היו חלק לגיטימי של המערכת הזו . אומנם לא היה אז לאיש ספק לגבי חשיבותה של השתייכות דתית עבור ההכרה העצמית של האדם ומקומו בחברה . היהודים , שזוהו תמיד כבני דת אחרת במסגרות השונות של העולם הנוצרי והמוסלמי כאחת , לא יכלו אלא להיחשב כזרים . הימצאותם הקבועה עוררה תמיד חשדנות ולעתים אף פחד , שנאה או גילויים של אלימות . אך הקהילות היהודיות , כגופים קורפורטיביים בחברה הבנויה מיחידות קורפורטיביות , יכלו להמשיך להתקיים , ולעתים אף לשגשג , תחת חוקיהן הן ובמסגרת המגבלות שהוטלו עליהן . רק בתוך גוף מדיני אשר ההצדקה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help